torsdag, september 04, 2014

Norge! Äntligen!

Imorgon bitti åker jag till Oslo. Det blir min första gång i Norge. Är inte det sjukt? Svar: Jo.

Men hur som helst.

Jag (och fyra andra författare från Sverige, Norge och Danmark) ska vara med på lanseringen av NUBB, som är en Nordisk sajt om ungdomslitteratur. Så här skriver de själva:
NUBB er ei uavhengig nettside som vil arbeide med formidling av ungdomslitteratur på tvers av landegrensene i Norden. Vi vil lage et nettverk for nordiske bloggere som skriver om ungdomsbøker. NUBB er et nettverk for bloggere som blogger om ungdomslitteratur på nordiske språk. 
Målet med NUBB er å:
* spre informasjon om nordisk ungdomslitteratur
* spre informasjon om nordiske bloggere som skriver om ungdomslitteratur
* skape et nettverk for nordiske bloggere, som skriver om ungdomslittertur, slik at de kan komme i kontakt med hverandre
Det ska bli väldigt kul! Har läst böcker av alla de andra fyra författarna (Sara Bergmark Elfgren & Mats Strandberg från Sverige, Harald Rosenlöw Eeg från Norge och Sanne Munk Jensen från Danmark) och varit fruktansvärt imponerad, så känner mig 1. Sjukt stolt över att få vara med i detta gäng, och 2. Sjukt nöjd över att jag ska få säga hej till dem.

Plus också: KUL JU ATT FÅ ÅKA TILL OSLO!!!

Ska till exempel få säga hej till min norska redaktör, som jobbade med "Allt jag säger är sant" när den släpptes i Norge. Och sen har jag ungefär fem minuter (nä, okej, liiiite till) över för att upptäcka stan. Vad ska jag göra då, tycker ni?

10 kommentarer:

Kamilla sa...

Om du tycker om chips tycker jag att du ska passa på att köpa lite sådana här: http://www.sorlandschips.no/

Så goda chips finns inte i Sverige.

Det kanske inte är någon skojig aktivitet, men det är i alla fall värt. :)

skrivo sa...

Jag tycker operahuset, Vigelandsparken som är så SJUKT fin, eller fika på Litteraturhuset. Eller alla tre. Om man bara hinner en och det är fint väder: V-parken.

Johanna sa...

Kul!! (Stan är sjukt mkt mindre än man tror så du kommer lätt hinna flanera runt i centrum även om du inte har supermycket tid.)

Frauke sa...

Vigelandsparken, så klart!

Sara sa...

Tycker att du ska ta dig till Olaf Ryes plass och gå på café där.

Heads and Tails sa...

Tack för en härlig blogg och tack för en bra veggobok! Trevlig helg! / liza och linda på http://headsblogg.blogspot.se

Anna-Lena sa...

Upptäcka stan - schmupptäcka stan! Alla vet ju att det viktigaste när man reser är maten, kaffet och godiset.

Det är kanske därför mina enda minnen och rekommendationer från Oslo-besöket jag gjorde för två år sen är:

Lunch och fika på det här stället:
https://www.facebook.com/Bakefri
Sjukt gott och mysigt (och brevid ligger en helt otroligt nördig brädspelsaffär där man kan köpa presenter till otroligt nördiga människor)

KIMs Fredagsmiks - snacks OCH choklad i samma påse, hur galet?! (och underbart?)
http://www.consuming.co/wp-content/uploads/2011/05/IMG_7380.jpg

Och åh, för allt i världen, glöm inte brunosten! Helst flötemysost. Mmmm
http://arcticgrub.files.wordpress.com/2013/01/brunosttyper.jpg

Fru Björk sa...

Inne i stan: Äta på Fiskeriet http://fiskeriet.com/ Super fish´n chips och annat. Ligger centralt vid Youngstorget, max 5 min från Oslo S/Karl Johann. Dessutom vid regeringskvarteren så att du kan se hur mycket som faktiskt fortfarande syns av Breivigförödelsen.
Med mer tid rekommenderar jag Lille Herbern http://www.lilleherbern.no/på en pytteholme utanför Bygdöy (Kontiki osv ön). Mycket bra mat. Kunnig och trevlig personal. Vettiga priser.
Om du inte är lika mattokig som undertecknad är verkligen en promenad i Frognerparken/Vigelandsanlegget att rekommendera.
Oslo är trevligt! Jag har ofta "fem minuter" att fördriva där.

Elin sa...

Idag hetsläste jag "det är så logiskt alla fattar utom du". Fick springa extra snabbt på löpturen för jag kunde inte sluta tänka på Johan och Ester, dumt att tro att det skulle gå att träna mitt i boken liksom. Hur som, totalälskade den. Önskade att jag hade läst den för 4 år sedan när jag var 20 och sjukt olyckligt kär i min vän men aldrig vågade säga nåt.

Har läst alla dina böcker nu men känner bara: när kommer nästa?! Får nog läsa om dom igen.

Sofie sa...

Åh, Oslo, älskar oslo!
Håller med om Vigelandsparken.