fredag, april 23, 2010

Växjömobben angriper

Firar världsbokdagen med att hurra tyst (så att inte barnet vaknar) över att min bok sålts till Danmark och ska översättas till danska, samt genom att korrespondera med mina gamla lärare. Bibliotekarien på min gamla gymnasieskola har till exempel läst min bok och tycker att det är fint att den utspelar sig i Växjö, men vill lägga in sitt veto kring min beskrivning av biblioteket han jobbar i. Där finns inga stoppade möbler, säger han. Som jag skrivit att det gör.

Sacre bleu!

Här har jag gått omkring och trott att jag varit smart som låtit handlingen utspela sig i en stad som jag känner till, liksom, orka hitta på gator och torg och ställen när man kan ta sådana man redan vet. Det är inte förrän nu jag inser hur läskigt det är också. Plötsligt ser jag framför mig hur en mobb av argt Växjöfolk ska stå utanför min dörr och banka på den så träflisorna yr mitt i natten efter att de läst boken.

"Det finns inte alls en isfläck utanför Broqvists konditori" kommer de att skrika. "Och man kan inte stämpla in på Kafé de luxe, din idiot! Och det finns definitivt inga förvaringsskåp kvar på stationen! DU SKA DÖ!"

Otäckt.

5 kommentarer:

cecilia s-t sa...

Mycket otäckt, men jag står till ditt försvar på frontlinjen i staden med stort V!

Lfthmn sa...

Som växjöbo är jag glad och stolt över att du låtit boken utspela sig här!

Den Lilla Människan, som aldrig haft något att komma med i hela sitt liv, blir väl så själaglad när hon får chansen att rätta En Författade att hon faktiskt gör det. Ja, kära nån.

Anonym sa...

Haha den måste ju läsas som den sanna Växjölännare man är! :) Tror inte man kan misslyckas med att beskriva den staden dock. Allt är bättre än verkligheten!

Anonym sa...

Ha...Det GÅR att stämpla in på De Luxe (vet av erfarenhet), så det kan de i alla fall inte angripa dig för!!

DR Ravi sa...

Är en privat långivare erbjuder vi lån till viktiga personer som behöver lån för att lösa sina problem eller behöver lån för att göra sina affärer så om du är intresserad av att få någon av dessa
Vi erbjuder en
studielån
Billån
Företagslån
Skollån
Bostadslån
Och att betala av dina skulder och räkningar
Så vilket av dessa lån vill du ha av mig

E-post: mediacom1111@outlook.com