onsdag, april 28, 2010

Tjuvläsning pågår, del 10








”Ni glömmer väl inte nu att det är friluftsdag i morgon?”
Torbjörn har precis blåst av innebandymatchen och förklarat gympalektionen avslutad.
”Det är samling för er som vill gå i samlad trupp till Vaistorpet klockan halv nio här utanför i morgon bitti. Om ni hellre vill ta er dit på egen hand är det klockan nio där uppe som gäller.” Johan slänger ner klubban bland de andra i samlingen bakom plintarna och hinner ifatt Ester precis innan hon slinker in i tjejernas omklädningsrum. Något måste han faktiskt säga nu. Hon har konsekvent ignorerat honom hela dagen sedan svenskalektionen i morse, och det spelar ingen roll hur lite han än vill höra om henne och Adam.
Det är alldeles för tråkigt utan henne.
”Du, vänta”, säger han och rycker tag i hennes t-shirt. ”Jag är snäll igen nu.”
Hon tittar skeptiskt på honom, uppifrån och ner.
”Det är säkert”, fortsätter han. ”Skitsnäll. Jag tänkte till exempel erbjuda mig att laga din cykel.” ”Jaså du.” Ester ser fortfarande inte helt övertygad ut. ”Inga mer otrevlighetsattacker mot stackars oskyldiga kompisar, alltså?”
”Nope.”
”Ingen mer oprovocerad tjurighet?”
”Ingen alls”, säger han och gör korstecknet över bröstet. ”Snäll som ett lamm.”
”Och du kan laga min cykel säger du?”
”Ja wohl.”
Hon rycker åt sig kontrollen över sin t-shirt igen och ler inte riktigt, men nästan, i alla fall nästan. ”Då så”, säger hon. ”Då ses vi vid cyklarna om en stund.”

I tio inlägg har jag publicerat tjuvläsning ur min ungdomsbok Det är så logiskt, alla fattar utom du här på bloggen. Det här var det sista inlägget. Du hittar resten genom att klicka på rubriken "Läs alla inlägg om boken" i högerspalten under bilden på boken. Handlingen i boken beskrivs ur två perspektiv, vartannat kapitel är Esters, vartannat är Johans. Boken släpps den 30 april.

4 kommentarer:

XXX sa...

Nuuuu har jag beställt boken!!!! Och vilken nåd det är att jag ska till stugan hela helgen. Där har jag att syssla med utan att förgås av spänning inför måndagens boktransport till det tvillingska tjället! Tror minsann det blir ett litet releaseparty här också.

Fira, fira, fiiiira, bok, bok, bok!!!

PEWS sa...

Jag tycker boken verkar jättebra och jag vill verkligen läsa den MEN jag undrar varför den inte ges ut som digital bok (e-bok)? Jag läser nästan enbart e-böcker nuförtiden och är så nöjd med det, inte minst på resor när det skönt att slippa släpa på många böcker.
Ha en bra dag!

Maria sa...

Tusen tack för att du fick mitt hjärta att bli soligt varmt och brista på samma gång när jag läste din dunderfina bok. Den här kommer jag starkt rekommendera till alla kärlekstörstande pojkar och flickor på min skola som redan har plöjt alla Bredow och Lindbäckböcker. Extra kul att läsa om staden som Gud glömde när man själv en gång i tiden gått på Katedral och hängt på Skåres och HM.

Annettes bokblogg sa...

Grattis till en väldigt fin bok! Jag arbetar som skolbibliotekarie på en senareskola och är helt säker på att detta blir en favorit hos eleverna. Själv njöt jag i fulla drag hela vägen! Väntar med spänning på din nästa!?