torsdag, juni 21, 2018

Kära jobbdagbok (23)

Jag går på semester nu. Eller tar ledigt. Pausar jobbet? Hur man nu ska se på det som egenföretagare.

För mig innebär semester rent praktiskt nu för tiden ungefär samma sak som det brukade innebära när jag var anställd: Jag har bestämda veckor på sommaren där jag inte jobbar någonting. Skriver inga böcker, gör inga skolbesök, håller inte i några skrivkollon, skriver inte några frilansartiklar, recenserar inte, jobbläser inte, gör inget sånt. Jag kollar mejl, för det har jag svårt att låta bli. Och det händer att jag får lägga någon halvtimme här och där för att svara på något. Men jag lyckas ofta vara väldigt, väldigt ledig.

En härlig grej med att ta semester som egenföretagare är att jag får bestämma när den ska vara och hur länge den ska vara, helt själv. I år har jag bestämt att den ska vara från midsommar och sex veckor framåt. En inte riktigt lika härlig grej med att ta semester som egenföretagare är att jag ju inte jobbar –> inte kan skicka några fakturor –> inte får in några nya pengar på kontot. Och det är ju lugnt så länge de gamla pengarna räcker, och jag är någorlunda trygg i att jag så småningom kan skicka fakturor igen. Men den där "ja, du kan väl ta ledigt hur länge du vill"-inställningen som jag möts av ibland, som ofta åtföljs av en avundsjuk suck ... oh, well.

Är inte ens hälften så trött som jag var när jag tog jullov i vintras. Kanske var jag så trött när jag tog jullov i vintras att jag aldrig kom igång ordentligt alls den här våren, för när jag tänker tillbaka på januari, februari, mars, april, maj, juni så är min känsla att jag inte att jag har åstadkommit särskilt mycket alls. Varför är det min känsla så otroligt ofta?

Sen årskiftet har jag:

– Producerat och gjort intervjuer till och spelat in och lagt ut åtta poddavsnitt.
– Redigerat en färdigskriven ungdomsbok, och fått iväg den till tryck.
– Redigerat en färdigskriven kapitelbok för sjuåringar, och fått iväg den till tryck.
– Läst in en ljudbok.
– Skrivit sju frilansartiklar, och fyrtio boktipstexter.
– Tagit femtio matbilder och delat recept på Mera vegos instagramkonto.
– Gjort tretton föreläsningsdagar.
– Släppt en bilderbok och en ungdomsbok, och grejat med grejs som behöver grejas med när man släpper en bok.
– Precis påbörjat skrivandet av en ny kapitelbok för sjuåringar.

Mitt känsla är att jag har varit slö och haft noll arbetsmoral.

Skål för det, hörs när vi hörs.

10 kommentarer:

Cecilia sa...

Plus att du nog har läst rätt många böcker också ... Ha en finfin sommar!

Lisa sa...

Just ja! Den ”lilla” grejen. Hur många sidor är du uppe i?

Susanne sa...

Inte illa för att ha varit slö!

Unknown sa...

Vilket oerhört arbete som alla vi andra får följa med på Önskar er en fantastiskt skön semester och hoppas på favorit i repris med tältsemester för er. :) Så glad för vårt möte i år!

Soliga pasta-på-trappan-kramar i blommiga byxor från Annelie

Ellen sa...

Det är dig väl unt med semester! Inte för att verka som en stalker men jag kan fortfarande klucka gott till minnet av ett sommarinlägg du gjorde för bra länge sedan. Det handlade om en resa (till torpet?) som var kantad av diverse problem. Bl.a. gick bilen (hyrbilen) sönder ett antal gånger. Det var väldigt bra beskrivet!

Önskar dig mindre strapatsrika resor denna sommar dock!

Ellen sa...

Det skulle vara ett frågetecken efter hyrbilen - så mycket stalker är jag inte att jag bestämt vill tala om att det var en sådan men jag har för mig att det kan ha varit en hyrbilsfirma involverad.

Sanna sa...

Och haft massa skolbesök och nu senast en skrivkurs för sommarlovslediga barn :)

mor Lena sa...

Du har INTE varit slö, Flitiga Lisa!

Cecilia sa...

Jättemånga! Ska läsa några manus till och räkna ihop halvårets läsning på fredag. Stay tuned!

Leena sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)