onsdag, juni 13, 2018

Kära jobbdagbok (21)

Jag har jobbat med att posta saker idag. Femtiotvå paket med bok och t-shirt och faktura, ner i ett förfrankerat kuvert, på med adress, iväg på posten. Varje gång jag postar en bok tänker jag: Vad har egentligen nätbokhandlarna för deal med posten? Hur kan de ta så lite betalt för portot när de säljer böcker? Hur kan de ta så lite betalt, punkt?

Låt oss räkna lekmansmatte!

Fakta 1: Det kostar 53 kronor att skicka en (1) bok som har mjuka pärmar (flexband) inom Sverige, med posten.

(Diskutera i smågrupper: Är det rimligt?)

Fakta 2: Min bok (som ju är den enda jag verkligen vet siffror på helt säkert just nu) har ett inköpspris på 98 kronor när en återförsäljare köper den från förlaget. Jag tror det är rätt billigt, jämför med andra romaner. Barn och ungdomsböcker är billiga.

53 + 98 = 151 kronor.

Det borde vara kostnaden för bara bok och porto för nätbokhandeln.

(Det är det inte, för jag vet att många återförsäljare får rabatt på åtminstone inköpspriset på boken, och säkert också på portot, men... )

Efter det tillkommer ju kostnader för lager, anställda, yada yada.

Och sen kan man ju tänka sig att bokhandeln vill tjäna lite pengar på att sälja böcker också. De hanterar ju inte böcker bara för att det är kul.

Ingen enda gång när jag roar mig med den här lekmansmatten kommer jag fram till att ett rimligt pris på en bok med flexband är ungefär 130 kronor (plus gratis frakt). Ändå är det ungefär så mycket just den här boken kostar på nätet. Ändå är det ungefär det priset alla andra som också vill sälja böcker (och förvisso kanske slipper skicka bokjäveln, men istället har svinhöga butikshyror att dras med) har att konkurrera med.

Vad är det jag inte fattar?  HUR GÅR DET HÄR IHOP?!? Please upplys mig i kommentarsfältet om ni räknar bättre än jag.

(Bubblardiskussionsämnen förresten: Köpa böcker i fysisk bokhandel vs nätbokhandel, vad prenumerationstjänster som Storytel gör med priskänsligheten, vad vi är beredda att betala för en roman, var gränsen går för "för dyr", vad en bok är värd, vad den kommer att vara värd om något år, varför barnlitteratur är billigare än vuxenlitteratur.)

7 kommentarer:

ida sa...

Jag har som nyårslöfte att gå till den enda oberoende bokhandeln i Göteborg och handla en ny bok i månaden. Det är ljuvligt och jag har fått ett helt nytt förhållningssätt till böcker. Är bibliotekarie och på något sätt att har böcker genom det förlorat sitt värde. Böckerna jag köper till fullpris efter mycket övervägande blir mycket viktigare för mig. Det är liksom mer känslor åt båda hållen, är den bra är det fantastiskt och är den dålig är det mycket värre än om jag lånat eller köpt begagnat. Det är fint att upptäcka. Förstår inte heller hur nätbokhandlarnas böcker kan va så billiga.

Jenny sa...

Väldigt intressant fråga. Jag gissar att de får stor rabatt på portot. Hur många böcker säljer de, hur många anställda har de och hur stora lager? Kan de ta in lite böcker i taget eller till och med beställa mindre populära böcker från förlagen för att inte behöva ha stora lager? Sen finns det väl i princip bara två stora nätbokhandlar i Sverige? Hur fungerar det med utländsk konkurrens som Amazon? Säljer de inte till Sverige?

Jag är en författarmardröm och lånar bara e-böcker på biblioteket eller köper möjligen i second hand butik för 10-20kr. Dels för att jag är snål och dels för att jag undviker att konsumera nytillverkade produkter.

De flesta tycker nog fortfarande mest om att läsa fysiska böcker så där har ju bokhandlar en fördel. Men i och med att e-böcker och e-ljudböcker är väldigt smidigt så kommer nog många gå över till det ändå, speciellt med nya tjänster som Storytel.

Hur mycket betalar Storytel för böcker? Är det som biblioteken med en liten summa varje gång någon lånar? De slipper ju både lager, affär och porto. Jag gissar att de har färre anställda också.

Barnlitteratur känns som att nästan alla fortfarande vill ha pappersböcker och möjligen ljudböcker (men hur påverkar ljudböcker läs och skrivkunskaper?). Barnböcker borde därför kosta mer. Sen gissar jag att det läses många fler barnböcker än vuxenböcker? Det borde göra efterfrågan större och höja priserna men å andra sidan kanske man är beredd att betala mer för en vuxenbok för att man inte köper så många?

Sofia sa...

I Mora (där jag bor) har vi en jättebra bokhandel, som numera är en Akademibokhandel, med bra utbud och trevlig personal. Där tillåter jag mig själv att handla utan att titta på prislappar och utan att bry mig om att jag betalar mycket mer än på nätet och dessutom mycket mer än på Ica Maxi. Där låter jag sonen plocka fritt i hyllorna och säger nästan alltid ja när han (eller jag) vill ha något.
Bor man på en liten ort och vill ha affärer, restauranger och caféer kvar måste man handla på dem. Då kan man inte prova skorna och sen beställa dem på nätet för att spara en tjuga. Då läggs affärerna ner, centrum dör och så sitter man där med skägget i brevlådan, eller näsan i mobilskärmen. Och bokhandeln är den sista affären jag vill ska lägga ner. Att bo någonstans där man inte kan klämma på böcker låter ju som en mardröm och jag orkar inte flytta (har så många böcker att packa). Så jag handlar. Barnböcker mest för att jag älskar barnböcker och inte kan tänka mig att läsa dem digitalt, så omysigt.
Sen händer det att jag beställer böcker på engelska från The Book Depository som är jättebilliga och har gratis frakt över hela världen. Obegripligt hur det går till faktiskt.

Linn sa...

Jag kan ingenting om förlagsbranschen men jag har rätt bra koll på e-handel och dels skickar näthandlarna förmodligen inte med samma posttjänst och dels (gissar här) har de högre snittköp än 1 bok/köp vilket gör att fler böcker delar på samma fraktkostnad. Jag tror det är rimligt att anta att även näthandlare betalar minst 40kr/paket men iom att böcker har relativt låg volymvikt (små, platta paket) kan nog den fraktkostnaden stå sig för ordrar med rätt många böcker, framförallt pocketböcker. Fraktkostnad per bok blir alltså lägre än 40kr. Gissar också att dom har högre marginaler än 25% så dom lär ha mängdrabatt på inköpen.

Philip sa...

Det är troligtvis som Linn säger att de som handlar böcker på nätet köper ett flertal böcker för att de är billigare än att köpa dom i bokhandeln. Det är även lättare att hitta böcker som man är intresserad av online än i fysisk butik tycker jag. Det kan även bero på att man bor i skogen och det är lättare att få böcker hemskickade, som när jag studerade. Men då när jag handlade kurslitteratur köpte jag oftast fler böcker på samma gång, är lite av en shopaholic.

Jag en teori om att näthandelsföretag har avtal med fraktbolagen för pris per pall och inte pris per packet, vilket gör att kostnaden oftast skulle sjunka enormt och därigenom kunna använda pengarna som folk betalar i fraktkostnaden till annat som att betala hyra och personal exempelvis.

Vad gäller min konsumtion av böcker sker läsning och inköp på alla möjliga plattformar. Läser både e-böcker och vanliga böcker med krumilurer på ett papper, samt lyssnar på ljudböcker via Nextory som jag tycker har ett bättre utbud för mitt behov än storytell. Jag köper böcker både nya som begagnade. Det är viktigare för mig vad boken handlar om istället för vad den kostar. Faktaböcker konsumerar jag mest och de kostar för mycket för min plånbok oftast i den fysiska bokhandeln, då många byts ut med jämna mellanrum med nya uppdaterade versioner varje-, vartannat- eller vart tredje år.

Anonym sa...

Hmm, nu får jag dåligt samvete för att jag gått över till att bara låna på biblioteket... (Dealen är att jag får köpa om jag efter lånet känner att jag kommer att vilja läsa om boken. Orkar inte äga en massa böcker som jag ändå inte vill läsa igen)

Lisa sa...

Ida: Gud, vilket härligt nyårslöfte! Vi har en oberoende bokhandel här i Gnesta också (!!!). Försöker handla där så ofta det går för att stödja.

Jenny: Ja, det pratas ju skitmycket nu om hur många som kommer gå över till digital läsning/lyssning, när det stora skiftet kommer att ske, och vad det kommer innebära för de fysiska böckerna. Som författare får man betalt per lyssning/nedladdning, men mycket mindre summa än om någon köper en fysisk bok, TROR JAG. Helt vanvettigt att jag inte vet säkert. Måste ta reda på.

Sofia: Ja, men exakt!

Linn: Thank you, och ja. Det är alldeles säkert så att snittköpen är högre än 1 bok/paket. Och ja, de har stora rabatter på inköpen av böcker!

Philip: Tycker du det är lättare att hitta böcker på nätet, alltså? Gud, vad intressant! Jag hittar alltid bara exakt det jag på förhand visste att jag ville ha, men tycker det är omöjligt att "få inspiration" och liksom hitta fler titlar jag är intresserad av i nätbokhandeln. Sånt händer bara om jag får gå omkring i fysisk bokhandel och bläddra.

Anonym: Nä, men jag vill inte heller hålla på och överkonsumera böcker och äga en massa böcker jag inte vill läsa igen hemma, så jag fattar helt och hållet. Jag lånar också i första hand. Men jag tror att man ändå ska ha i huvudet att kulturskapare tjänar pengar på att sälja sina verk, och att det finns en poäng med att köpa en bok/tavla/skiva/whatever once in a while för att stödja. Fast vi får ersättning när du lånar på bibblan också! Inte mycket, men 83 öre/lån!