onsdag, augusti 09, 2017

Vad är det som är bra med den? Varför sticker den ut?

Slut på semestern, tut tut, jag läser höstböcker. Kulturrådet ger ut en skrift som heter "New Swedish books" två gånger per år, där ett urval av svensk bokutgivning presenteras för utländska förläggare. Jag gör det urvalet när det gäller barn- och ungdomsböcker i höst, och således... läser jag. Och sen skriver jag om de jag gillat bäst och försöker få fram varför.

Lyxigt.

Svårt.

Trots att jag har utbildat mig och jobbat med det här (att läsa och skriva om barn och ungdomsböcker) på olika sätt i hela mitt yrkesliv, så tycker jag det är förvånansvärt svårt att formulera ett vettigt svar på frågan: Vad gör just den här boken bra?

Jag läser fortfarande så väldigt känslomässigt.

"Den var bra, för jag lipade så det kom snor."

Får anstränga mig som fan för att ta mig vidare från det stadiet.

I höst har jag anmält mig till en universitetskurs som heter "Bilderboken och omvärlden", som jag ska gå på distans.
Syftet med kursen är att öka förståelsen för bilderboken och för skönlitterärt bilderboksberättande. Studenten tränas i att identifiera det som är specifikt med bilderboken som medium – samspelet mellan text, bild, bok och läsare i olika åldrar. Ett särskilt fokus ligger på att identifiera hur val av gestaltning påverkar berättelsen. 
Studenten tränas även i bild- och textanalys och bilderbokstolkning. Kursen problematiserar kring vem den specifika läsaren för bilderboken är, tar upp vad det innebär att rikta sig till barn i text och bild samt behandlar barnets kognitiva och psykologiska utveckling. 
Kursen vänder sig till yrkesverksamma förmedlare av bilderböcker, som vill fördjupa fördjupa sin förståelse för skönlitterära bilderböcker. Till exempel bibliotekarier, pedagoger, kritiker, bokhandelsmedhjälpare förlagsredaktörer och journalister.
Ska bli: Extremt kul. Hoppas bli: Bättre på att prata om bild.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker alltid att du lyckas så bra med att förmedla boktips! Hittills har barnen gillat alla böcker jag köpt/lånat efter dina rekommendationer i blogg och på insta! Så fortsätt gå på känslan! Du verkar veta direkt vilken bok som går hem 🤗!
Hälsning Marie

Mia sa...

Det är ju svårt, det är det ju. Ikväll läste jag ut en bok som var bra. Alltså klockrent BRA. Vad gjorde den bra? Hm... genuina dialoger, sympatiska och övertygande karaktärer, igenkänningsfaktor i både miljön och relationerna och en fin miljöbeskrivning. Och sånt. Boken hette Djupa ro och var skriven av en typ som heter Lisa Bjärbo. ;)

(Ja, jag bläddrade faktiskt fram din blogg just för att berätta hur mycket jag gillade boken. Att det blev som en kommentar till just det här inlägget var bara slumpen... Satt och sa till mig själv hur bra den var medan jag läste, och sen insåg jag hur enkelt det faktiskt är att säga det till upphovskvinnan också. :) )

Theresa williams sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lisa sa...

Mia, tusen år senare, hade missat den här helt fantastiska kommentaren. TACK! Fasen vad fint att du tog dig tid att leta upp mig!

UplayOnline sa...

Du verkar veta direkt vilken bok som går hem 🤗!


เย็ดสาว

Barnboksbloggen sa...

Kan du inte berätta mer om kursen? Var den bra? Vad lärde du dig? Har du gått några andra liknande kurser som du kan rekommendera?