onsdag, augusti 23, 2017

Det kan gå, jag är inte rädd

Jag mejlade min ungdomsboksförläggare när jag kom hem från Gotland och rapporterade att "sedan sist du läste har jag börjat om på sidan ett två gånger, och har färre antal sidor klara nu än vad jag trodde att jag hade då." Jag hade i ett svagt ögonblick nämligen (nästan) lovat henne ett första utkast på boken efter sommaren, och kände... eh.

"Efter sommaren är ett så brett begrepp", försökte jag. "Kan det betyda jul?" Och lo and behold, men det kunde det tydligen?!? Nu siktar vi på: Att boken ska bli klar och släppas enligt plan i juni.

(Ni: I JUNI?!? Det är så jävla länge dit, hur kan det ens kännas stressigt? Jag: I JUNI?!? Det är typ imorgon.)

Vad som är så sjukt härligt med att ha ett förlag och ha gjort det här några gånger nu är till exempel: Känslan av att man är flera om en bok, det är inte bara, bara, bara jag. De vill verkligen också helst att boken ska bli klar och så bra som möjligt. Bölade nästan när mejlkonversationen slutade med det här:

"Jag är med dig! Och sen kommer det en redaktör som är med dig. Det här blir bra!"

Det är mitt bästa, när bokjävlarna går in i lagarbetesfasen.

Första sträckan där innan, som man (oftast) måste kravla sig fram genom ensam, är förtvivlat mycket tråkigare och svårare och fylld av självhat och tvivel och hybris i en enda utmattande röra.

6 kommentarer:

Katta Kvack sa...

Alltså, ditt inlägg skänker mig sådan förtröstan ändå. Jag har suttit på det där jävla skitmanuset sedan skrivarskolan slutade i slutet av maj och tänkt att nej, jag kastar det helt enkelt. Låter bli. Detta är inte för mig. Men nu, efter jag läste ditt inlägg, tänkte jag att nej men vad tusan, jag kan väl också börja om på sidan ett och göra detta till den berättelse jag vill att det ska vara, och skriva det i den tonen jag vill att det ska vara skrivet i.

Så pass bra att ha skrivmentorer i bloggform, som peppar och leder en på rätt köl utan att ens veta om det.

Lisa sa...

KASTA INTE, Katta, är du galen?!? Skriv om från sidan ett!!! (Om nödvändigt.) You can do this. Det vet jag ju. <3

UplayOnline sa...

och skriva det i den tonen jag vill att det ska vara skrivet i.


เย็ดสาว

Colombialiv sa...

Heja, heja!

Unknown sa...

Få snabb och säker lån från ett pålitligt företag vi erbjuder finansiella tjänster till privatpersoner och företagare i ett brett utbud av finansiella tjänster. Vi erbjuder lån från $ 5000 till $ 2.000.000 till en mycket låg ränta på 3% under perioden mellan 1 och 30 år. Kontakta oss via e-post today:trustfundfinaceservice@gmail.com eller (trustfundfinaceservice@gmail.com)

Unknown sa...

Få snabb och säker lån från ett pålitligt företag vi erbjuder finansiella tjänster till privatpersoner och företagare i ett brett utbud av finansiella tjänster. Vi erbjuder lån från $ 5000 till $ 2.000.000 till en mycket låg ränta på 3% under perioden mellan 1 och 30 år. Kontakta oss via e-post today:trustfundfinaceservice@gmail.com eller (trustfundfinaceservice@gmail.com)