onsdag, juli 26, 2017

Rapport från en i skuggan

Jahopp.

Var jag inte sentimental och lite sorgsen över att sluta vardagsblogga innan jag publicerade det där inlägget, så blev jag det åtminstone av alla skitfina kommentarer som trillade in efteråt. Vad märkligt det är, ändå? Det är många som följt min vardag i åratal.

På de över tio åren jag bloggat kan jag räkna antalet arga/sura/elaka kommentarer jag fått på ena handen, tror jag. Mängden tips och pepp och svar på frågor och utbytande av tankar, däremot... Antalet är större än rymden?

Vill säga det här igen: TACK!

Vill också berätta detta oerhörda: HAR KÖPT EN LÄSPLATTA!

Det var f-n på tiden, jag läser ohyggliga mängder manus i pdf-form innan böckerna blivit tryckta, har gjort i tio års tid, av olika jobbanledningar. Förr i tiden fick jag dem utskrivna, och släpade högar med papper i väskan hela tiden. Och sen satt jag utomhus, till exempel på torpet och läste lösblad, och la en tung sten på högen med lästa papper, så den inte skulle blåsa iväg. Det händer nästan aldrig längre, nu läser jag direkt på skärm.

Det är ett extremt lyft att kunna läsa på läsplatta, skulle jag vilja säga. Jag behöver inte 1. Släpa med mig datorn, och 2. Öppna datorn (och se mejl och jobb) eller 3. Alltid sitta inne och läsa, för att det är omöjligt att se vad som står på skärmen annars. KAN SITTA UTE!  I BADEN-BADEN! Och det finns inget internet eller tjafs på plattan, så jag får ha den i fred, och blir inte (så) distraherad. Föredrar fortfarande tio dagar av tio att läsa färdig bok, i tryckt form, på papper, men när man nu ändå har 69 (!!!) böcker att läsa inför hösten och 67 av dem är i pdf, så.

Löjligt nöjd.

8 kommentarer:

Snigel sa...

Ahh, läsplatta is da shit! :) Jag har en, som tyvärr används alldeles för lite numera, eftersom den "boktjänst" jag valt inte fungerar på läsplatta. Då får jag använda surfplattan istället, men det där med att sitta ute och läsa på dagtid är bara att glömma.

Annars är det perfekt med läsplatta - framför allt jämfört med papper. Jag har inte köpt en pappersbok på evigheter, då jag streamar mig igenom boktjänstens böcker i både läs- och lyssnaformat. Ljudbok är ett måste i bilen numera, då det blir mycket landsvägskörning för min del.

Heidi sa...

Det är flera år sedan jag köpte en läsplatta. Det är så otroligt bekvämt sätt att läsa och förvara böcker på. Numera köper jag hellre e-böcker än pappersböcker om jag kan välja. För att inte tala om det faktum att jag kan låna e-böcker på mitt lokala bibliotek, vilket är en helt fantastisk service. Inga mer böter för att jag lämnar tillbaka böckerna försent. Inget mera köande för att få låna de mest populära böckerna. Älskar det! Såg förresten att flera av dina barnböcker numera kan lånas som e-böcker på bibblan:)

egoistiska egon sa...

Vad är det för läsplatta du köpt?

Lisa sa...

Egoistiska Egon: Jag köpte Adlibris platta (Letto). Har ingenting att jämföra med, men gillar den!

Helena sa...

Jag undrar mest hur man får ett sånt jobb?

Unknown sa...

Amen du! Det är JAG som ska tack! Jag tycker det är supertråkigt att inte få läsa dina vardagsinlägg mer, men fy sjutton vad jag skrattat, kännt med och inspirerats av ditt liv I ALLA ÅR (sen graviditetsbloggen är jag med)! STORT tack för din stora generositet och klokhet!

DDT sa...

Darth Vader-koalan... Zlatan... mössen... löpningen... åh du milde vad mycket jag kommer att sakna vardagsbloggandet. Men jag gillar ju allt som handlar om böcker också, så det blir säkert toppen.

Och grattis till läsplattan! Att läsa pdf-manus på dator, eller ännu värre på mobilen, är sjukt obekvämt.

UplayOnline sa...

då det blir mycket landsvägskörning för min del.


เย็ดสาว