fredag, maj 26, 2017

Illustratören vi valde: Johanna Magoria

Trollet i Bockarna Bruse i Johannas version.
Innan vi gjorde den här illustratörsefterlysningen visste jag inte vem Johanna Magoria var. (Fast nu så här i efterhand har vi luskat ut att vi nog faktiskt sågs första gången när jag var kanske 18, och Johanna hängde en del i Ingelstad AV ALLA J-A STÄLLEN för att hon var ihop med en kille som i min familj går under namnet Glassbils-Rikard.)  Men i alla fall. Hon mejlade, och jag klickade på länkarna hon skickade med, och... ja. Det är ju rätt svårt att inte bli impad? Här kan ni glo på hennes sajt.



Och om man följer Johanna på Instagram (@johannamagoria) kan man få se en sån här skiss...

"Fredrika och räven"
... bli till ett sånt här porträtt, med inspiration från ett gammalt släktfoto. Den (och massa annat fint) kan man köpa i Johannas webbshop. Såvida man inte råkar bo eller vara i Köpenhamn, förstås? För då kan man gå raka vägen in i den lilla butiken som Johanna och hennes designpolare har och köpa grejer där också. GunGun heter butiken. (Hemlig plan: Ha alla framtida bokmöten i eller runt denna butik.)




Ibland tycker jag man märker bara av att skicka tre, fyra, fem mejl mellan varann att "jo, men ja, men jo, vi har ju väldigt, väldigt lätt att kommunicera, kan vi möjligen bli bästisar?" Så tycker jag det har känts med Johanna hela vägen genom den här illustratörsefterlysningen. Och förra veckan när vi hade setts på förlaget? Jag gick därifrån helt studsig.



Det här är Johannas version av Viggo. Ungefär så här kommer han se ut i böckerna sen. Jag tycker att jag i denna skiss ser exakt den känslighet och mjukhet och eftertänksamhet och fnissighet som jag utan att veta det själv tydligen letade efter.




Och jag är så himla, himla glad över att vi ska göra böcker ihop nu. Jag tror att det här kommer bli: extremt kul och väldigt bra.

Den första boken om Viggo släpps om ett drygt år! Nu ska Johanna börja teckna. EXCITE!!!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk, skisserna på Viggo liknar väldigt mycket det familjeliv du har beskrivit på din blog ända sedan jag började läsa den:D

Ser fram emot att se det färdiga resultatet:)

Katta Kvack sa...

Alltså! ALLTSÅ! Älskar den här boken så mkt resan nu. Och banne mig om det inte är Morris som gör en nakenbytta i sängen där? Jo, jag tror visst det.

Colombialiv sa...

Så fantastiskt att få följa med på den här resan! Tack för alla fina tips!

Cecilia sa...

Åh, det kommer att bli så HIMLA HIMLA BRA detta!

UplayOnline sa...

Och banne mig om det inte är Morris som gör en nakenbytta i sängen där? Jo, jag tror visst det.


เย็ดสาว

Baker sa...

Lycka till! Vad kul att snubbla över din blogg och läsa om det här äventyret!