onsdag, oktober 05, 2011

Låt redigeringen börja

Alright. Nu öppnar jag det tjocka kuvertet där manuset till min nästa ungdomsbok (Allt jag säger är sant) ligger och är fullklottrat med rödpenna i marginalerna. (Nä, okej. Fullklottrat med blyerts då om man ska vara petnoga. Men det är ändå lite rödpenna över känslan.) Nu ska jag gå igenom vad redaktören tycker och se om jag tycker samma, och sedan ska jag föra in alla ändringar (som jag inte vill protestera mot) i worddokumentet och skicka tillbaka för nästa vända.

Jag skulle ljuga om jag sa att det inte var det minsta lilla jobbigt att se hur ord har blivit överstrukna och omflyttade och markerade i texten i det här läget. Och jag skulle ljuga om jag sa att min första instinktiva reaktion på kommentaren "du måste rensa bland engelska ord och bloggspråk, det blir helt outhärdligt att läsa i längre löpande text" inte alls var: MEH! DU KAN VA OUTHÄRDLIG! GE MIG CHOKLAD!

Men mest tycker jag verkligen att det här är bra/kul.
Och att texten blir mycket bättre. Bra, det!

(Och förresten har jag fått se omslaget! Då dog jag lite. På ett bra sätt. SÅ HIMLA SNYGGT! Får nog inte visa ännu, så ni får föreställa er. Tänk: snyggt och coolt. Så är ni hemma på ett ungefär.)

11 kommentarer:

Thérèse Eriksson sa...

Oh, lycka till! Den där gamla slagdängan "kill your darlings" blir så obehagligt påtaglig när man sitter med korr. Ens språkliga egenheter kan liksom komma och bita en i rumpan när rödpennan åker fram. Men, this to shall pass! Och det är en grym känsla att se texten höjas både ett och två snäpp efter några korrvändor.

Igår godkände jag och min medförfattare slutkorret till vår kommande bok. Så. fantastiskt. underbart. No more rödpenna och omskrivningar, på fredag åker boken till tryck.
(Å andra sidan väntar nya läskiga saker med att boken blir just en bok, men det är ju en annan femma...)

Sa jag lycka till? :-)

Colombialiv sa...

Wohoooo! Jättespännande!

Äppelträdet sa...

Kul! Spännande!

Jag har äntligen börjat läsa Det är så logiskt... och känner mig ganska gammal, vuxen, oromantisk, tråkig, inrutad och stel. Får jobba på det.

mockapocka sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
mockapocka sa...

Har just läst "det är så logiskt..". Väldigt bra ungdomsroman. Även för mig som är 47 ;) Jag ser fram emot nästa. Skulle också stå ut med några blyertsmarkeringar om min bok skulle ges ut. Inte för att jag har skrivit någon men jag kan tänka mig att det känns väldigt mäktigt att få sin bok utgiven.
Lycka till!

Johanna sa...

Aaah, kan inte fatta att du redan skrivit klar din ANDRA bok. Känns som i förrgår man följde dig på bloggen under skrivprocessen när bok 1 blev till. Älskade Det är så logiskt och jag är helt säker på att den här kommer vara lika bra.

Heja dig! Du får mig att vilja blanda upp allt reportageskrivande med att skriva böcker =)

Annika sa...

Åh lyllo som skriver böcker. Bra böcker dessutom. Imponerad och avundsjuk

A sa...

Vad kul. Har läst "Det är så logiskt..."- boken och väntar spänt på nästa :)

Mirijam sa...

Härligt! Gud vad spännande!

Elin Awesome! sa...

YEAH! *High five*
U go, girl!

Tycker du att detta omslaget är snyggare än förra bokens omslag? :'D

Marielle sa...

Gillar din första bok väldigt mycket!! Läste den på en strand långt långt borta = fina minnen! Ser fram emot nästa bok, stort lycka till!!

Förresten gillar verkligen din blogg också, du skriver väldigt bra. Skrattar väldigt ofta när jag läser här :) :) :)

Och du tar väldigt snygga bilder!! Jag gillar själv fotografering väldigt mycket...

Okej, råkade visst samla allt jag velat säga i en enda kommentar, ska försöka sprida ut dem i fortsättning ;)

/Marielle