onsdag, april 10, 2019

Kära jobbdagbok (43)

"Vad är poängen med älgarna?"

Jag är på Linnéskolan i Älmhult och besöker högstadiet, och när jag får älgfrågan är det från en klass som läst "Inuti huvudet är jag kul". De undrar över alla scener med älgar, så jag berättar för dem om min älgskräck. Eller om det är älgfascination? En gång när jag var sexton cyklade jag i alla fall (nästan) in i en älg på väg hem från min bästa kompis. Det var mörkt, det var natt, och älgen bestämde sig för att korsa landsvägen precis när jag kom cyklande, och framhjulet på min cykel strök mot älgens bakben.

De är så stora, älgar.

Sjukt coola djur.

Jag hittade på en älgsång sen, som jag sjöng varje natt när jag cyklade hem, för att älgarna skulle höra mig och vara lite mer alerta och korsa vägarna i tid, och jag tänker fortfarande på det när jag cyklar. Och kör bil. Och rider.

Mitt älgtrauma och jag. 

I boken är älgtraumat ett annat, men det hade eleverna redan koll på, de hade lusläst boken och jobbat med den på massor av olika sätt och förberett sig i veckor på att jag skulle komma.

"Varför skriver du om psykisk ohälsa?", "Finns Olgas hus på riktigt?", "Gillar du också Elton John?", "Hur uttalas Alia?", "Var du blyg? Är du blyg?" "Spelar du Candycrush?" "Berätta hur du tänkte om Livs mamma!" "Vill du veta vilka låtar vi tycker passar till olika scener i boken om den ska bli film?"

Blev så imponerad av det ambitiösa arbetet med läsning på den här skolan (inte bara av mina böcker, utan hur de jobbade med läsning över lag) att jag fortfarande inte stängt munnen. Älskar, älskar, älskar när det händer. Det är så ofta det är tvärtom.

Heja, Älmhult!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, härlig känsla! Hur hade de jobbat med läsning? Så spännande!
Mina barn är i Viggo och rädslolistan åldern ännu, men jag själv kanske måste läsa denna bok?! Du är en fantastisk författare, tack!
Kramar från Angelica

Anonym sa...

"Vill du veta vilka låtar ..." - åh, vilken drömkommentar!

Och: Läste precis ut Viggo och rädslolistan och vid pappa och hans rädsla för möss tänkte jag HA! för det vet jag en viss författare som varit med om ;) ;) ;)

/Maria

Marie Malmström sa...

Wow! Verkligen imponerande! Och jag vill också veta vad du svarade på allt detta + om boken kommer filmatiseras? Jag röstar för det!!!
/Marie

Lisa sa...

Tack, Angelica! De hade jobbat i små grupper, och haft bokcirklar bland annat. Läst och diskuterat varje vecka, spelat in samtalen som pod, haft olika roller i boksamtalen, lagt upp arbetet rätt mycket själva. Sen fått välja scener i boken som de ville musiksätta, valt låtar, gjort spellistor. Helt sjukt imponerande!

Maria: Hehe. Gräv där du står, etc. Så mycket mus/fladdermus-rädsla i mina böcker :)

Marie: Åh, skulle också gärna rösta för det!!! Det hade ju varit underbart. Men pyttelite svårt att göra just film av någon som inte säger ett skit och bara tänker saker?