torsdag, maj 24, 2018

Kära jobbdagbok (15)

Maj 2018 kommer gå till historien som "mest spring på förlaget någonsin". (Lögn, men.) Har varit där flera gånger i veckan i olika ärenden. Mestadels för det där med ljudboksinspelningen (Storytel sitter i samma hus som Rabén nu för tiden), men också för att jag har släppt/ska släppa två böcker i vår, och då är det alltid lite grejs kring det, marknadsföringsmöten och sånt.

Jag älskar det nästan regelbundna springet i det där huset, bland alla de där människorna. Alla är så roliga på barnboksförlag. Alla vill jämt prata om böcker. Och varje gång man säger typ "läste du den där recensionen" eller "såg du den där artikeln" eller "har du tänkt på ditten och datten som har med det här lilla smala barnbokiga att göra" SÅ HAR DE JU DET!!! Tror fan att man aldrig vill gå därifrån.

Idag sa min bilderboksförläggare att hon kommit på att vi kunde ha möte utomhus, för hon ville "bli utsläppt". Det är den andra förläggaren på mycket kort tid som refererar till saker som händer utanför förlaget som "då när jag blev utsläppt". Skrattade högt båda gångerna. Utsläppt? Jag älskar att bli insläppt.

"Möte med förlaget" är liksom alltid en skitstor höjdpunkt i min jobbkalender.

3 kommentarer:

Cecilia sa...

Du är så välkommen, gärna varje dag <3

Maria sa...

Hej! Helt off topic, men i dag dök ditt namn upp i Bossas lärares veckobrev. Det handlade om att vi ska uppmuntra till läsning och så stod det så här:

”Sjuåringen har ett ordförråd på 5 000 – 7 000 ord.
En läsande sjuttonåring har ett ordförråd på ca 50 000 – 70 000 ord,
medan den sjuttonåring som inte läser ”bara” kan 15 000 – 17 000 ord.”
Nasiell och Bjärbo (red.) Boken om läslust, 2007, s. 13.

Blev glad!

Lisa sa...

Akta dig, Cecilia! Kommerväl sluta med att jag typ campar under ditt skrivbord.

Maria, vad fint! Så himla längesen vi gjorde den däääär boken, kul att den fortfarande används nån gång! <3