onsdag, maj 23, 2018

Kära jobbdagbok (14)

Det krävdes fem pass i ljudstudion, och sen var råinspelningen av "Inuti huvudet är jag kul" i ljudboksversion klar. Nu ska en ljudtekniker gå igenom alla filerna, och tillsammans med en redaktör stämma av mot texten och lista allt jag behöver läsa om. Sen blir det två pass i studion till för korrigeringar och sen: Klart! Jag tror ljudboken kommer släppas nästan samtidigt som textboken, i början av juni.

På Storytel kan lyssnaromdömena på böcker vara helt brutala. "Suger!" "Provocerande dålig!" "Så jävla störig uppläsare." Det är som på Goodreads, fast nästan värre. Åh, sweet baby jesus, hoppas att jag aldrig någonsin kommer gå in och kolla omdömena på min egen bok där?

Jag kommer gå in och kolla omdömena på min egen bok där.

Där och på Goodreads och överallt kommer jag gå in och kolla, följa snittbetygen, se dem ändras dag för dag. Och jag kommer googla titeln på boken och mitt eget namn oftare än vad som är det minsta rimligt, och kolla hashtaggar på Twitter och Instagram och haka upp mig på allt som är negativt och minnas formuleringar om det i flera år sen, och låta det som är positivt bara rinna av, som på en gås.

KUL DET SKA BLI.

(Det ska det ju. Inte just att kolla omdömen, men att boken släpps och finns. Jag vill verkligen att folk ska läsa den, och engagera sig så mycket att de vill sätta betyg på den. Och tanken på att det finns folk som kommer tycka att den "suger" och är "provocerande dålig" gör mig så klart ingenting på ett teoretiskt plan, så är det ju, jag gillar att folk tycker olika, att de tycker över huvud taget, att boken fått dem att känna något. Men det hade varit lite smartare för min egen del att inte kolla, kanske.)

Hur som helst så har jag hållit boken i handen nu.

Den kom från tryckeriet i fredags, jag hämtade den i måndags, och den är skitfin, den har glansig folie i texten på omslaget, jag älskar det. Sara Acedo har gjort det. Googlar formgivare sitt eget namn och läser folks tyck och tänk om saker de formgett? Tycker folk saker om formgivning? Jag tycker saker om Sara Acedo i alla fall, och de är att hon är en av Sveriges absolut bästa bokomslagspersoner.

2 kommentarer:

Sofia sa...

Jag jobbar som formgivare, mest för magasin, och de flesta bryr sig inte så mycket om formgivning. Jag har gjort en del redesigner och då brukar det komma reaktioner, både positiva och negativa, ibland till och med konstruktiva. :)
En gång har jag läst en rejäl sågning av något jag gjort på nätet. Det kändes lite jobbigt, men samtidigt var det uppenbart att den som skrev inte visste någonting om formgivning utan bara tyckte att hans favorittidning hade blivit ful och det är mycket lättare att ta eftersom det bara handlar om tycke och smak. Han tyckte att det såg ut som att ett barn hade gjort det ...
Sen är väl inte formgivning lika personligt heller. Jag har skrivit en barnbok (inte utgiven) och en sågning av den skulle kännas mycket hårdare.

Lisa sa...

Fast det måste ju vara sjukt irriterande, allt tyckande utan grund? Typ folk som kan noll saker om formgivning och sen bara "Detta är fult!" utan att kunna förklara vad som är fel ens. Jag hade retat ihjäl mig på tycke och smak-grejen, tror jag. Fast jag fattar vad du menar med att det är lättare att avfärda också.