fredag, november 29, 2013

Hur man också kan jobba med läsning i en högstadieklass

Ni vet, det händer ju att jag gnäller när jag kommer hem från skolbesök, att jag uppgivet rapporterar om skolor där eleverna hatar all form av läsning, lärarna gett upp, och ingenting känns hoppfullt eller kul. Där eleverna inte ens skulle kunna ta sig igenom en bok om de mot all förmodan skulle få för sig att någonsin försöka.

När jag kommer hem från Oskarshamn är det precis tvärt om.

Idag blev jag tårögd av ren och skär lycka i personalrummet när lärarna på Valhallaskolan berättade hur de jobbar med böcker och läsning i sina högstadieklasser. Nämligen: konstant. Varje vecka har eleverna läsläxa. Alla läser samma bok, samtidigt. (Nya, bra böcker!) Sedan diskuteras läsläxan i grupper, där läraren är med och leder samtalet. Och när hela boken är utläst och diskuterad och analyserad får eleverna någon form av kreativ avslutande uppgift, som görs i skolan. (Mil från den klassiska "läs boken hemma och lämna in en recension sen" där, let's face it, eleverna plankar allt från internet.) Och sedan börjar allt om, med en ny bok. Totalt hinner alla elever läsa och diskutera ungefär 15 böcker på det här sättet innan de går ut högstadiet. Och resultaten i läsförståelse på nationella proven för de här klasserna? Skitbra.

Alltså!

Jag blir så himla glad.

Över att det kan vara så här också.

Det var bara det.

14 kommentarer:

Unknown sa...

Fantastiskt! Vi strävar efter samma sak på min arbetsplats. Sakta men säkert går det framåt!

Alex sa...

Jag hoppas att så många lärare som möjligt läser det här blogginlägget och låter sig inspireras av lärarna på Valhallaskolan!

Usch! Jag blir så nervös av vetskapen att läsförståelsen går ner, särskilt bland pojkarna. Varje kväll måste den äldsta läsa, men just nu vill han bara läsa KP och det får väl vara okej även om jag helst vill att han ska läsa kapitelböcker. Och mellanbrorsan läser vi ur kapitelböcker för på kvällen. Efteråt ställer jag frågor för att få honom att tänka efter.

I mitt huvud sa...

Underbart!! Livet blir så fattigt om man aldrig läser en bok!

Anonym sa...

Men fantastiskt! Jag har alltid tyckt om att läsa och varit så ledsen på min skola att det inte var något direkt engagemang där. Visst vi läste böcker, men det var samma mossiga "klassiker" som dom haft i alla år. Det går att läsa nytt också, kunskapen dör inte av det! Jag är grymt imponerad av deras upplägg! :)

Jag läste ut "Vi måste sluta ses på det här sättet" för några dagar sen och... SUPERBRA. Ni lyckas verkligen fånga vardagliga situationer och känslor otroligt övertygande och man känner igen sig i tankegångarna nästan hela tiden. (Det gör dock inte att jag saknar att vara tonårstjej direkt :P). BRA JOBBAT!!

Johanna sa...

Så härligt att höra!

Etta sa...

Fantastiskt! Hoppas det där är något som sprider sig!

Kristine sa...

Hur kan en sån där kreativ uppgift se ut?

Anonym sa...

Boksamtal à la Chambers typ eller? Låter som ett bra sätt att joba.

enligt O sa...

Så vill jag också jobba, men i år har jag inte ens svenska... Du kan inte få en tipslista från dem på böcker de läser?

M sa...

Jag är en av lärarna på Vallhallaskolan. Kreativa uppgifter kan bestå av skrivuppgifter kopplade till boken, teater, faktauppgift osv. Böcker kan också ingå i tema. Den här terminen har jag jobbat med diskussioner i min åtta och då utgått från NP i svenska från i våras och byggt liknande uppgifter men med boken som bas. Fungerar jättebra! Några titlar som vi använder är Den utvalde, Hugnerspelen, Flyga drake, Huset vid vägens slut, Vinterviken.

Lisa sa...

Tack M! Där hade vi ju alla svar som i en liten ask :)

Colombialiv sa...

Vilken jättebra grej! Så borde det ju verkligen vara på alla skolor.

Anonym sa...

Hej!

Tack för pepp! Jobbar på Vallhalla och har haft lunginflammation i två veckor. Har inte varit i skolan men rackarns vad duktiga de är på att läsa! Jag blev jätteglad över ditt beröm! Det gjorde min dag här bland rättningshögar och betygstankar.

Vänligen
Lisa W

Anonym sa...

Hej!
Arbetar också på Vallhalla och blev så GLAD när jag läste dina vänliga ord om vår litteraturundervisning. Vår eminente skolbibliotekarie var nämligen vänlig nog att länka till ditt inlägg på intranätet. Noterar att du, som jag, verkar njuta av underbara december. Fortsätt med det och God Jul önskar Anna.