måndag, januari 17, 2011

Du vara chef, du bestämma?

Okej, hörni! Nu har jag tagit tag i den blivande ungdomsromanen med jefligt stränga nypor, läst, strukit, ändrat, tänkt igenom, kollat kalendern och gjort upp en plan. Om den ska bli klar innan april är slut (och det ska den ju, som vi alla vet) behöver jag tydliga regler och en eller flera mkt, mkt stränga arbetsledare som kan skrika lite på mig då och då. Till exempel ni.

Det här är förutsättningarna: Jag har skrivit ungefär en dryg tredjedel hittills. Uppskattningsvis fattas det... drygt 150 sidor text. Det blir 15 sidor i veckan om jag ger mig själv en tidsfrist på 10 veckor. 15 sidor i veckan är ganska modest. Det borde även ett trött och förvirrat preggo kunna klara av, tycker jag. Men! Man vet aldrig säkert med trötta och förvirrade preggon. Helt plötsligt kan de få för sig att gå och lägga sig och sova middag en hel eftermiddag, eller börja packa flyttkartonger mitt på blanka arbetsdagen. De är lite oberäkneliga på det sättet. Kan behöva en fast hand som leder dem rätt i tillvaron.

Så här tänker jag: Från och med nu blir det söndagsbikt varje söndag på den här bloggen. Jag redovisar hur veckans skrivarbete gått, ni skriker. Har jag skrivit under 15 sidor skriker ni glåpord (oavsett vilka lama ursäkter jag än kommer med). Har jag skrivit över 15 sidor skriker ni lite vad som helst (förslagsvis i något snällare ton).

Klarar jag att bli färdig med en första version av manuset innan bében gör entré får tre av de bästa arbetsledarna bland er som skrikit i kommentarsfältet en present på posten.

Deal?

14 kommentarer:

Kristin sa...

Ok Lisa, det här klarar även ett preggo! Kom igen nu! Jobba lite!

Ser du, jag började redan nu, med pepp.

Underlandet sa...

Kör hart, du klarar det! Och vi peppar/skriker

Linn sa...

Eh, jag är på. Kan vara sjuhuhukt bossig när jag sätter den sidan till. Så nu skyller du inte på att du är preggers eller hungrig eller såååå sugen på att se senaste Dexter (du ser väl Dexter? mkt bra!) för då blir det andra bullar.

Vanja sa...

Deal!

Johanna sa...

Ett tips är att skriva upp en hel massa små delmål på långa listor, så att man får bocka av ganska ofta. Det är JÄTTEroligt att få bocka av och då känner man sig sjukt peppad att fortsätta.

Och förresten ÄNNU bättre: skriv upp exakt vad du gjort på boken dag för dag, gärna på en kalendesida utskriven från typ kalender.se och uppsatt på ett köksskåp (på insidan om man inte vill dö stora ful-döden).
När jag började göra så med träningspass upptäckte jag att jag tränade 11 pass på gymmet på en vecka..haha. BARA för att det var så kul att få skriva upp.

Så heja heja heja!

Unna sig saker är också bra, typ att alltid få se vinterstudion på helgerna. (Förresten, jag såg alpina världscupen LIVE igår, i soliga Wengen, bilder att betitta för avundsjuka finns på min blogg :))

Caroline sa...

heja lisa friskt humör, skjortan hänger utanför!

Mia sa...

En av de bästa peppkänslorna är dessutom att känna sig duktig! Att känna att man gjort något är ju kanske den bästa bekräftelsen man kan ge sig själv. Sluta deppa, börja steppa helt enkelt!

Stella sa...

deal!

Låter som en mycket bra plan tycker jag! en fråga bara, hur långt har du mellan entre och planerat färdigskriven? Alla bebisar kommer ju inte på utsatt datum liksom..

mitt bästa tips är en jämn ström av socker, när det ska skrivas alltså.
Heja heja heja dig!

Sara sa...

Okejrå - skriv nu - annars måste du äta en anjovisfylld semla med brunsås!

Anonym sa...

Klart vi ska peppa dig! Hejja!
Det här fixar du! Lätt som en plätt!

emster sa...

you can do it! lmkt spännande att se vilket humör man ska va på på söndag!

Elin Awesome! sa...

ÅÅÅÅÅÅHHHH LIIIISSSSAAAAA! Jag vet att det är det absolut fulaste som finns att skriva sådär men ÅÅÅHHHHHH LIIIIISSSSAAAA! Du är helt fantastisk! Kan inte bli annat är glad att du ska skriva bok igen *gör segerdansen*!
Och med nöje skriker jag på dig. Gärna.
(Och du vet, jag tror på dig hela tiden. Varje dag, när tillfället kommer i akt. Jag tror att du klarar det här. Jag tror, jag tror på Lisa!)
Du är bra, ta-lala ~

Lina sa...

Ooohh! Jag är taggad redan nu! Är det söndag snart? Vill bara förvarna om att jag kan vara hård i bedömningen... Exempelvis, 15 skrivna sidor, inga blogginlägg = godkänt enligt reglerna, INTE godkänt av mig!
Hehe, jag fick just "angyrigh" som ordverifiering. Det är ju solklart att det är ett anagram för "angry" plus en liten bit av alfabetet. Angry ghi! It´s a sign, I tell you... =)

Ewa sa...

Uppfattat!