tisdag, november 09, 2021

Kära jobbdagbok (60)

Årets första snö. Jag kör bil mellan Östhammar, Österbybruk och Gimo och besöker skolor och är glad att jag har vinterdäck. På bageriet i Österbybruk där jag försöker hitta vegetarisk lunch varnar kassörskan alla som kommer in för halkan. Hon vill inte ha några benbrott! Jag vill inte ha räkor, tonfisk, kyckling, lax eller skinka och känner mig som Sveriges besvärligaste människa. 

Jag längtar hem, men drar mig för körningen. 

Mörker och älgar och snöslask.

Adventsboken som jag skrivit har kommit från tryck och jag har ett ex med mig i väskan. Titeln är folierad i guld. "Julmysteriet" står det, och tydligen är jag ett barn, för jag kan inte sluta stryka med fingrarna över bokstäverna och vicka på boken så att den glänser. Matilda Rutas bilder ser varma ut fast det är skitmycket snö och dragiga golv där huvudpersonen Ebbe bor. Jag tycker att den blev mysig. Tanken på att någon ska högläsa den så som det är tänkt gör mig glad. Ett kapitel om dagen i december, som en adventskalender i bokform. Jag har skickat den i stora, tjocka kuvert till alla fem, sex, sjuåringar jag känner. 

Snart får man hänga upp julstjärnor. 

På bageriet i Österbybruk drar det från dörren. Till och med personalen fryser. Jag hittar en grekisk paj på menyn till slut och väljer dressing: vinägrett. 

Det är två mil till nästa skola. 

Bilen behöver ny spolarvätska.

6 kommentarer:

Tina sa...

Åh. Österbybruk är en ändhållplats. Tack för tipset om din bok, det låter som en prima adventskalender för mina barn!

Mr Wang Yongli sa...

Behöver du ett lån???? Privatlån eller Företagslån???? Prata med mig om det. KONTAKTNAMN: Wang Yongli Om du är intresserad, vänligen kontakta oss på::::::financeloaninvestment@hotmail.com
Whatsapp nu: +639451256230

financialserviceoffer sa...

Get help for all your financial problems. Contact Union Solutions to access a wide range of loan facilities. Contact for more information: financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks

Josef Kupka sa...

Lån för alla.
Hej, Låneerbjudanden till en överkomlig ränta på 2 %. Många banker har avvisat dig. Behöver du finansiera din skuldsanering? Behöver du finansiering för att hjälpa ditt företag att komma tillbaka? Jag ger lån till intressenter till en mycket rimlig ränta på 2%. Om du är intresserad kontakta mig via Email : Josefkupka870@gmail.com

Patricia Kingsman prestamos sa...

Jag heter Mrs Patricia Kingsman, vi är en ny legitim långivare från 2023 och vi gillar att hjälpa alla organ som behöver ekonomisk hjälp vi erbjuder från 500 000,00 svenska kronor och 5 000 000,00 svenska kronor och vi ger också ut lån i euro över det så om du behöver hjälp vänligen skicka oss ett mail på:patriciakingsman.loans2016@gmail.com så att din lånetransaktion kan ske nu du kommer att ha ditt lån inom de närmaste 8 timmarna det är en snabb överföring och är säker utan dröjsmål. Så maila:patriciakingsman.loans2016@gmail.com vid intresse

E-post:patriciakingsman.loans2016@gmail.com

DR Ravi sa...

Är en privat långivare erbjuder vi lån till viktiga personer som behöver lån för att lösa sina problem eller behöver lån för att göra sina affärer så om du är intresserad av att få någon av dessa
Vi erbjuder en
studielån
Billån
Företagslån
Skollån
Bostadslån
Och att betala av dina skulder och räkningar
Så vilket av dessa lån vill du ha av mig

E-post: mediacom1111@outlook.com