måndag, augusti 24, 2020

Kära jobbdagbok (53)


Nu är den släppt! Ljudserien som jag och Åsa Anderberg Strollo har jobbat med gud vet hur länge. "Tystad" heter den, och den har formen av en fiktiv dokumentär. Ploten är så här: Den 4 maj 2019 sker ett terrorattentat på Arlanda flygplats. Nyheten lamslår hela Sverige, och folk sitter som klistrade framför nyheterna. Tre tonårstjejer pekas snart ut som misstänkta, och en av dem heter Elise Björk. Var är hon? Vad är det som hänt? Och hur kunde det bli så här? Ett år senare bestämmer sig Elises pojkvän Milad för att göra en radiodokumentär om attentatet, i ett försök bredda bilden av Elise och försöka förstå hur allt det här kunde hända. "Tystad" är resultatet!

Främst har vi tänkt att serien riktar sig till unga vuxna, men det är inte så jädra noga. Man kan vara 15 eller 27 eller 48 eller 70 när man lyssnar. Det är åtta avsnitt som är en halvtimme långa, ungefär! Och den är dramatiserad, så det är skådespelare och musik och ljudeffekter och the whole shebang. Kanske låter den liiiiite som en P3 Dokumentär? Fast fejkad, eller påhittad, eller fiktiv. 

(Man hittar den enklast i nån streamingtjänst för ljud, till exempel Storytel eller Bookbeat eller Nextory.)

Så nytt allt det här? För mig, alltså. Märker det bland annat på att det är en annan nivå på osäkerhet inblandat i känslorna inför släppet. Jag har jättesvårt att bedöma själv hur det här ska landa, om serien kommer att hitta ut till lyssnare som gillar den. Med böcker är jag coolare nu för tiden. Men detta är ljud, det är drama, jag har gett regi, det är en annan form, en annan genre än vad jag är van vid, och jag har ingenting att hålla mig i, märker jag.

Lyssnar nervöst igenom alla avsnitt från ett tåg, trots att jag hört varje sekund förut. 

Avsnitt 4 och 7 är mina favoriter.

9 kommentarer:

Sanna sa...

Jag är i full gång och lyssnar! 29-åringar som tvättar och lagar mat borde vara en rekommenderad målgrupp bland de andra. Var typ sugen att strunta i jobbet och tvätta ett par maskiner till idag men livet funkar visst inte så. Gillar p3-känslan. Är beredd att säga skitbra jobbat! även om jag inte hört hela än.

Tornedarling sa...

Oo! Vet du om förlaget kommer släppa den till bibliotekens ljudboksappar?

Cecilia K sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cecilia K sa...

Har hunnit tre avsnitt so far och DET ÄR SÅ BRA! Sjukt bra jobbat av er!

Cecilia K sa...

Har hunnit tre avsnitt so far och DET ÄR SÅ BRA! Sjukt bra jobbat av er!

Cecilia K sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cecilia K sa...

Blogger gick bananas, Förlåt!

Linda sa...

Man kan också vara 36 år när man lyssnar och tycka att det är riktigt rackarns superbra! Målgrupp eller ej, men jag plöjde hela i stort sätt i ett sträck. Dessutom riktigt bra skådisar (om man nu säger skådisar när det gäller röstserier, men röstskådespelare då!), Milads och framförallt Sannas roll är ju sååå bra inlästa!

Unknown sa...

qw397 vionic shoes,hoka 靴,keen footwear japan,gaborschuhe,timberland boty,gabor nederland,heydudechaussures,timberlandchaussure,groundiesdamen zw470