torsdag, oktober 18, 2018

Kära jobbdagbok (33)

Jag var på en skola och besökte sjuor igår, och pratade om ungdomsboken de hade läst, berättade om andra böcker jag har skrivit. Sa "den här är nyast", och berättade om Liv. De undrar alltid hur lång tid det tar att skriva en bok. De får alltid gissa.

"Tre veckor?"
"Två månader."
"Fem minuter."
"Ett halvår?"
"Ett år?"
"Åtta månader."
"En kvart?"

När jag säger att jag kan jobba med en och samma ungdomsbok i tre år blir de bleka. Jag kan aldrig låta bli att vrida om kniven.

"Tänk er att ni skulle få i uppgift första dagen i sjuan att börja skriva på en berättelse. Och sen skulle ni jobba med den berättelsen hela sjuan, hela åttan och hela nian. Och inte förrän sista dagen i nian skulle ni få lämna in."

"Ameh, skämtar du?"
"Jag skulle dö av tristess."
"Fattar du, det är som en hel livstid?"
"Hur gör du för att inte glömma vad du skrev i början?"

Deras största ögonuppspärrnigsmoment är när jag pratar om deras yttersta hat – läsa igenom sin text innan inlämning – och säger att jag läser igenom mina texter hundratals gånger.

"Hundratals?!? Våra lärare får tjata om att vi ska läsa igenom en gång!!!"

Jag vet, sweetie. Jag vet.

Det händer (när stjärnorna står rätt och det är tre torsdagar i veckan) att de läser det där treårsprojektet i ett svep, på en kväll.

"Har du börjat på nån mer? När är du klar?"

Ja, du. Jag är i fasen "tänker". Låt oss höras när du är 22?

Det är speciellt att skriva för en målgrupp som hinner växa ur ens böcker innan man klämt ur sig en ny. Det är även speciellt att träffa dem.

"Skriv om mig i nästa bok? Alltså ärligt, jag är din perfekta huvudperson. Skriv om mitt liv! Det äger."

1 kommentar:

Anonym sa...

(Med risk för dubbel kommentar pga verkar försvunnit, har försökt ett par gånger nu...) Jag är så förtjust i dessa inlägg, och vilken lyx för högstadieeleverna att få träffa dig! När åker du på bibblan-turné så vi vuxna får chansen?
Hälsningar en annan Lisa