torsdag, februari 08, 2018

Bladen brinner #25 & #26

Varannan onsdag vid den här tiden, 23.50 alltså, sitter jag och tittar på minutvisaren på klockan och önskar att den ska ticka fram till midnatt så att jag kan lägga upp ett nytt avsnitt av Bladen brinner, fixa sajten, fixa nyhetsbrevet, fixa bluttan bli, bluttan bla och sen GÅ OCH SOVAAAAA. Ingen tvingar ju oss så klart att avsnittet ska finnas just exakt när folk vaknar på torsdagen, men vi gjorde så första gången, och jag gillar när saker är konsekventa, så... zzz.

Har till exempel meget svårt att acceptera just nu att jag glömt lägga upp förra avsnittet här på bloggen. Sånt himla tjat, här kommer två.

Avsnitt #25: Med Linda Skugge, Anna Höglund och ett reportage om ljudserier med inspiration från Netfllix och Hbo:


Och Avsnitt #26: Med författaren Emi Gunér och agenten Carin Bacho och förläggaren Marta Hedener. Vi pratar om svenska barnböcker i utlandet, och utländska barnböcker i Sverige:

5 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Lisa! Tack för intressant blogg! Just nu sitter jag och ammar min nioveckors bebis och funderar som bäst på hur man väcker kärleken till läsningen. Vi har redan köpt pekböcker och prasselböcker men jag är ivrig att komma igång med berättelser. Har du tips på några bra böcker för riktigt små barn? Jag får väl hålla ut några månader till men älskar att läsa och ser så mycket fram emot att få göra det med mitt barn.

Lisa sa...

Hej Lisen! Jag måste erkänna att jag faktiskt tappat min järnkoll på böcker för de allra yngsta numera. Men mitt säkraste kort innan jag tappade greppet är "Lalo trummar" och "Binta dansar" och "Babo pekar" av Eva Susso och Benjamin Chaud. De verkar slutsålda, men finns kanske på bibblan? "Knacka på" av Anna Clara Tidholm, så klart. En superklassiker som verkligen funkar. Sen älskar jag serien "Katt kan" av Sanna Töringe och Kristina Digman! Men läs den först när barnet är i kan-själv-åldern, kanske 2 år? Heja dig, det är skitmysigt att läsa med sitt barn ju!

Lina sa...

Lisa! Har en fråga. har för mig att du nån gång för något år sedan tipsade om snygg kalender? Från typ Japan eller nåt? Har försökt söka i din blogg men hittar inget :) Tycker att alla kalendrar på typ akademibokhandeln är så himla fula......

Theresa williams sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lisa sa...

Lina! Jag har missar dina fråga! SKRIETEMOJI! Jag minns kalendern du menar, och att jag köpte den på nätet från typ Japan. Men minns inte mer än så, tyvärr! Kattakvack vet sånt här! Det var hon som tipsade mig om min.