fredag, oktober 06, 2017

Varma hälsningar från plats 135

Sån högtidsdag idag, pga UTLÅNINGSSTATISTIKEN FRÅN BIBLIOTEKEN ÄR HÄR! Vet ingen lista jag läser noggrannare. Varje år publiceras en lista med 200 namn på de författare vars böcker lånats ut allra mest på bibliotek runt om i landet under föregående år. Etta på den listan är varje år Martin Widmark och Helena Willis, som skrivit Lassemajaböckerna, och sen följer en ändlös sträcka namn på andra som skriver för barn, och sen kommer typ Nora Roberts och sen är det bara barnboksförfattare igen, och sen kommer Jan Guillou, och sen håller det på så. Vuxenboksförfattare ain't got nothing att komma med på denna lista.

På topp 50 finns det en (1!) person som skriver enbart för vuxna.

TOPP TIO
1. Martin Widmark
2. Helena Willis
3. Helena Bross
4. Astrid Lindgren
5. Margareta Nordqvist
6. Gunilla Bergström
7. Sven Nordqvist
8. Lin Hallberg
9. Anders Jacobsson
10. Sören Olsson

Sen jag började skriva böcker har det varit mitt livsmål att ta mig in på den där 200-listan. Förra året skrek jag rakt ut när statistiken kom, och jag hade kravlat mig in på plats 195. I år skrek jag rakt ut för att jag avancerat till plats 135. Det är ju fasen inte klokt?!?

Älskar allt med bibliotek.

6 kommentarer:

Johanna sa...

Hurra!! Så coolt.

Kristina sa...

Grattis!

Heidi sa...

Grattis!!

Anonym sa...

Grattis! Välförtjänt! ...och ju fler böcker du skriver desto högre kommer du att hamna på listan 😊!

Colombialiv sa...

Wohoooo! Nästa mål: topp 100!

Jennifer sa...

Stort Grattis till placeringen! Vi älskar också bibliotek. ����