måndag, april 10, 2017

Illustratörsefterlysningen och beskeden

Jag har skickat 436 mejl i helgen. 6 av dem har varit otroligt roliga att skicka, 430 av dem har jag skickat med motstånd. Det absolut tråkigaste med illustratörsefterlysningen jag drog igång är att jag gjort jättemånga besvikna nu. Men jag hoppas i alla fall att alla som skickat in bilder till mig har fått besked vid det här laget?

(Det har varit många mejl, så om jag missat någon är det verkligen inte med flit. Mejla igen i så fall! Så ska jag svara.)

Vi har tittat på alla bilder som skickats in, jag och förlaget. Läst alla mejl, klickat på alla länkar, övervägt alla, och det här är vad vi frågat oss: Passar den här typen av bilder för just den här boken? Många av de vi valt bort skulle kunna teckna fantastiska böcker – men av olika anledningar kanske inte just den här.

Nu har vi bett 6 personer att teckna varsin provskiss (mot skissarvode). De som fått frågan har fått ett längre textutdrag skickat till sig för att kunna avgöra om de ens gillar texten, och verkligen vill teckna den, och en månad på sig att provskissa.

Igen: Så himla många tack för allt intresse! Vilken jädra ynnest.

1 kommentar:

en annan Lisa sa...

Hej Lisa! Måste bara berätta: Älskade din blogg för hundra år sedan. Dvs innan barnen typ. Sedan ba: GUUUUUUUUD vad hon har snöat in på barnböcker (och vegomat!!!). TRÅÅÅÅKIGT.
Klipp till januari 2017: 2 egna barn, 1&2 år gamla. Älskar att läsa för dem, älskar att läsa själv. BLir så less på att ha läst alla böcker i vårt hem tusen gånger. Skaffar lånekort på bibblan. OMG OMG OMG! Lånar på riktigt ca 20 barnböcker i veckan numera. Favoriterna just nu är Eddie och napparna och Kalle och Elsa rymmer. Vi läser dem och måste sedan vända boken och läsa en gång till.

Och podden är fantastisk.