torsdag, oktober 16, 2014

Fjortonåriga hjärnor

Jag pendlar till Vallentuna den här veckan, och håller en-dags-skrivkurser för alla högstadieelever på Lovisedalsskolan.

Själva pendlandet är inte direkt något att hänga i julgranen. Det tar 2 timmar och 10 minuter med pendel och buss att ta sig dit från Gnesta, och lika lång tid att ta sig hem igen. Har (true story) fått ont i ryggen för att jag sitter snett lutad mot fönster och sover/lyssnar på grejer/bidar min tid på olika färdmedel i över fyra timmar om dagen. Plus att jag behöver gå upp klockan fem. Och klockan fem är, som vi alla vet, FÖR TIDIGT.

Men själva jobbet är kul! Helt lyxigt upplägg: Först träffade jag alla elever i en aula i förra veckan och babblade i en timme om att skriva, läsa, och om mina böcker. Sedan träffar jag varje klass nu i en hel dag denna veckan, och gör praktiska skrivövningar/öser ur mig alla skrivtips jag har. Eleverna är skitduktiga! Och helt entusiastiska! Och då blir jag också det.

(Är verkligen inte så svår på det viset.)

Har till och med tänkt den här tanken: "När jag blir genomskådad som fejkförfattare och inte kan jobba med det här hittepå-jobbet längre sen ska jag bli högstadielärare istället." Uppmärksamma bloggläsare vet att det inte är alla gånger jag tänker så efter ett skolbesök. Men det är verkligen himla härligt på högstadiet när det funkar.

Älskar ändå dagens ungdom väldigt mycket.

5 kommentarer:

Johanna sa...

Alltså... LYLLOS dessa fjortonåringar!

Markattan sa...

Ja det är skitfint att jobba som högstadielärare
Och det är skitjobbigt!

Markattan, glad för jobbet som jag tack och lov har bytt

Annelie@skargardsmammor.se sa...

Om man bortser från pendlandet, vilket roligt jobb! Du får lyssna på härliga ljudböcker på vägen!

Pernilla sa...

hoho, jag börjar som konditorlärling på måndag och BÖRJAR då klockan 5 varje dag, utom fredagar då jag börjar klockan 4. försöker att inte tänka på det faktum att jag faktiskt kommer att leva så i resten av mitt liv sen...

Anonym sa...

Det var roligt att ha dig här. Hälsningar klass 7a, Lovisedalsskolan