tisdag, februari 12, 2013

Veckans vego: Lingon & kikärtsbiffar

Alla dessa misslyckade vegetariska biffar jag gjort, som bara ramlat sönder i stekpannan - var de livet? Jag tenderar att fokusera väldigt mycket på att biffmaterialet ska hålla ihop nu för tiden. Håller biffmaterialet ihop, så att det går att steka biffarna utan att man börjar svära och kasta grejer omkring sig i vredesmod i köket - då är jag nöjd. Själva smaken på biffarna glömmer jag nästan bort att lägga märke till. Men de här vill jag minnas var goda! Kikärtor och lingon i smeten, det låter kanske underligt, men det funkar. Och de höll ihop helt föredömligt bra i stekpannan.

Det här behöver du:

1 gul lök
3 dl hackad vitkål
5 dl kikärtor (jag använder såna på burk, för jag orkar inte stå och koka)
Några matskedar hackad färsk persilja
1/2 dl riven ost
2 dl lingon (jag använder rårörda)
1 tsk spiskummin
Cayennepeppar
Svartpeppar
Salt
1 vitlöksklyfta
5 msk vetemjöl
1 msk potatismjöl
2 ägg
1 msk ströbröd
1 msk olivolja

Så här gör du:
1. Hacka lök och vitkål fint, och stek några minuter i stekpanna.
2. Mixa kikärtorna med stavmixer, eller mosa med gaffel.
3. Blanda den stekta löken/kålen med kikärtorna och resten av ingredienserna i en bunke.
4. Låt smeten stå en liten stund (en kvart, typ) så håller den ihop bättre sen när du steker.
5. Forma till biffar och stek. Jag steker i smör, för det tycker jag är gott.
6. Ät upp dem, till exempel med potatismos och lingon.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Det receptet ska testas! Och så vill jag passa på att tipsa om våra favoritbiffar här hemma just nu:

http://www.tasteline.com/recept/morotsbiffar_med_dragon

Molly P sa...

Hej fina. Ville bara säga att jag kollar in hos dig var och varannan dag. En av mina favvobloggar. Hare gött ikväll!