torsdag, oktober 04, 2012

Önskerubrik: Att marknadsföra sin bok i sociala medier

Oooo, Janina, vilket ämne du slänger till mig! Var ska vi börja?

Ibland får jag frågan hur mycket jag tror att jag "tjänar" på att ha en blogg, författarmässigt sett, alltså. Om mina böcker säljer mer tack vare bloggen? Det är jag helt säker på att de gör. Så klart? Varje dag klickar sig över 1500 läsare in hit. Många av er är läsande personer, som gillar böcker. Och ännu fler av er har barn i olika åldrar, som kanske också gillar böcker. Det är ju, rent krasst, ett helt fantastiskt skyltfönster, det här. Så här är jag, så här skriver jag, och här är mina böcker.

Jag tror det är en skitbra grej att ha en blogg om man är författare. Speciellt om man har den för att man verkligen gillar den, inte för att man tycker att "det vore bra". Och jag tror verkligen inte det skadar att finnas på Twitter och Instagram och Facebook heller. Men igen, det ska helst vara för att man gillar det. Inte för att man borde. (Blir det någonsin bra om man bara gör det för att man borde?)

Jag tycker däremot definitivt att det finns en gräns för hur mycket reklam man kan göra för sina böcker i sociala medier utan att uppfattas som odräglig. Det har hänt att jag slutat följa andra författares bloggar, twitter etc för att jag tycker att de tjatar sig blå på "fel" sätt om sina böcker, skryter om varenda positiv recension, tar varenda chans de kan hitta till att flika in ett litet reklaminslag om sig själva. Det retar mig. Och den där gränsen är väl gissningsvis ohyggligt flytande, säkert finns det många som slutat läsa min blogg för att de tycker att jag tjatar om mina böcker för mycket. Det finns väl som vanligt inget facit. Jag antar att man får känna sig fram?

Men generellt tycker jag så här: Har du skrivit en bok och gillar att synas i sociala medier? Good for you. Det finns ingen anledning att blygsamt dölja din bok för omvärlden, du har ju skrivit den, du är ju stolt, klart som tusan att du ska berätta!

Följdfrågor?

10 kommentarer:

Uppochhoppa sa...

Vad härligt! Klart att du ska marklnadsföra dig. fastän jag kanske missat tåget om önskerubrubriker kastar jag in en på vinst och förslust. Trämningsrelaterad såklart ( hey you know me!) Hur går det med träningen Lisa? Vilken träning gillar du förutom löpning (finns den?) och om inte vad tror du du skulle gilla om du liksom gav det chansen? Ett träningsinlägg helt enkelt!

Janina Kastevik sa...

Tack för svaret! Anledningen till att jag frågade dig var att jag tycker att du är bra på hela marknadsföringsgrejen (utan att det blir too much.)

Bloggade lite själv om ämnet också: http://bladdrabladdra.blogspot.se/2012/10/lisa-svarar.html

Anonym sa...

Du har aldrig någonsin skrutit/marknadsfört dina böcker för mycket här. Du kan gott göra det lite till, om du skulle ha lust med det! :)

Johanna sa...

Håller med, tycker den här bloggen är oerhört skrytfri, och ändå är jag säker på att alla som läser vill köpa (och köper!) dina böcker. Du behärskar den där marknadsföringskonsten MKT bra. Självklart får man snacka om sin bok och vara glad liksom!

Christin sa...

Jag tror att det i regel är så, att läser vi en bra bok blir vi per automatik lite nyfikna på vem som skrev den. Det mest naturliga är liksom att googla folk idag :) och hittar jag en blogg kopplad till en bra författare blir i vart fall jag lyrisk! Då ser jag bloggen som ett slags nyhetsblad för den här personen, en liten nätbaserad tidning med nyheter, krönikor och "Mitt i livet"-reportage. Fina grejer.

Nina sa...

Åh, vad jag håller med dig om det där med folk som tjatar hål i huvudet om sin nya bok. Jag förstår att man vill göra reklam/berätta om när en ny bok släpps. Och att man tycker det är kul att dela med sin av de första recensionerna. Men sen? De där som gör LÅNGA LISTOR på alla som tyckt och tänkt om deras böcker. Please...

Helena S. sa...

Tycker verkligen att det ger ett mervärde när en författare man gillar bloggar eller finns på Twitter! Din blogg är en avfavoriterna!

Frida sa...

Ja, jag hade inte hittat dina böcker om det inte vore för din blogg, så åtminstone en läsare har du raggat via sociala medier!

Tid att skriva sa...

Hej Lisa!
Tittar in på din blogg med jämna mellanrum och tycker du har hittat en bra balans.(Säger som andra här - utan bloggen hade jag inte hittat böckerna!) Själv bloggar jag om främst mitt skrivande men också om livet i stort och smått och tycker att det är svårt att veta hur mycket jag vågar "skryta" när det kommer till böckerna. Som ganska ny i författarvärlden är man ofta nästan lite sprickfärdigt stolt över sin "bokbaby" och det är då jag tror folk kan uppfatta det som skryt. Men där i finns definitivt en skillnad känner jag. Det är helt enkelt en balansgång som man får göra och hoppas att man inte trillar ner - åtminstone inte på fel sida :-) Men så länge man bjuder på sig själv och framförallt bjuder in evt bloggläsare/twitterföljare osv, vilket jag tycker du och många med gör, tror jag att det där med att marknasdföra sig själv eller sin bok för mycket/för lite faller platt.


Ann-K


Hillevi sa...

Men gud, jag tycker verkligen inte din blogg på något sätt tippar över i att vara ett marknadsföringsforum för dina böcker. Jag har läst dig ganska länge och kommer fortsätta eftersom du skriver så himla, himla bra! Har ännu inte läst dina böcker, men blir glad när jag ser dem i bokhandeln för jag tänker: Åh, där är onekligens bok! Du är toppen!