tisdag, januari 13, 2015

Ännu mera vego

Igår var jag och Sara på möte med förlaget och spikade detta festliga: Det kommer en uppföljare till Mera vego strax innan året är slut (inshallah, etc). Ännu mera vego ska den heta, och trots att boken inte kommer se dagens ljus förrän tidigast i december, så har vi redan börjat med innehållet. Hallå på dig, nya år av provlagningar och provsmakningar och mixtrande i köket!

Tanken är (fortfarande) att det ska kännas enkelt, roligt, gott och okomplicerat att laga vegetarisk mat till sig själv och sin familj med boken som kompis i köket. Och om ni har tips så vore det jättesnällt om ni delade med er! Vad för typ av recept tycker ni bok nummer två ska innehålla? Vad saknar ni i första boken? Vad vill ni ha mer av? Finns det något ni gillar i "Mera vego" som vi absolut inte ska slopa till bok två, och tvärtom - vad kan vi skippa den här gången? Sitter ni rent av inne på något vegetariskt recept som ni undrat varför i hela h-vetet vi inte har med i boken, och vill dela med er?

Vi blir jätteglada! Och jättetacksamma!

(Och vill ni inte skriva i kommentarerna så får ni jättegärna mejla på onekligenblogg@yahoo.se).

Tusen tack, och HIGH FIVE!

Det ska bli så roligt, det här.

32 kommentarer:

Gilljam sa...

HURRA!! Det är få kokböcker jag har använt så ofta som Mera vego. Och då har jag inte ens barn och ingår väl därmed inte heller i bokens huvudsakliga målgrupp. Men det är ju tyvärr inte bara barnfamiljer som har panikdagar då maten helst skulle ha stått på bordet för en kvart sen...

Många enkla vardagsrecept för att hålla vego-inspirationen uppe, för personer (exempelvis moi) som lätt faller tillbaka i "korv och mos"-fällan, är vad jag efterfrågar.

Malin sa...

Vad kul! Använder den jämt! Jo, det finns ett recept som heter halloumi stroganoff, som nästan inte finns någonstans och kanske är uppfunnet av Karin Jansson: http://www.karinskonstgrepp.se/2012/08/halloumi-stroganoff.html

Erika sa...

Vad roligt! Hurra för er och framförallt HURRA för oss som får en till inspirerande kokbok!

Rosiel sa...

Ja! Fler Vegorecept som inte känns så himla krångliga är oerhört välkomna.
Jag älskar att det finns enkla tipsrutor med lite fakta om olika livsmedel och fakta om järn och protein. Hur kul och inspirerande som helst och så snygg dessutom.
Längtar!

Sandra sa...

Billiga vardagsrecept, mer soppor, mer ost, mer bönor. Annat än pasta som tillbehör. Mindre tomatbaserade recept. Mindre nötter. Fortsätt att skippa substituten förutom tofu då.Kanske fler bröd. Och just ja, FRUKOSTAR och mellisar!! Efterrättsrecepten är inte så viktiga för mig. Älskar Mera Vego så jag är skyhög av peppar på en till!

Linn sa...

Åh vad kul Lisa! Er kokbok är nog en av de böcker som varit mest i julklappssvängen i mina kretsar.

Jag har ett litet önskemål för mera vego två: jag skulle gärna se fler recept utan buljong och/eller lightprodukter. En handfull torkade kryddor+salt och grädde+mjölk/vatten ger ju samma effekt, men med färre extraämnen. Till exempel trebönsmasalan behöver ju ingen buljongtärning för där kokar ju grönsaker och kryddor med i såsen och ger smak.

Okej, förlåt för negg. Ni är skitbra!

Lisa sa...

TACK ALLA!

Och det där var väl inte negg, Linn, det där var ju jättebra. (Fast lightprodukter? Det tror jag inte vi har en enda. Hatar light.) Är så fast vid den där buljongen, tror jämt att nyckeln till allt stavas buljongtärning, men du har så klart helt och hållet rätt. Tack för peppen!

Molly sa...

Kolokithokeftedes!

ulrika sa...

Hej! Till uppföljaren önskar jag fler recept med 'ren' mat. Mina barn (och många andras tror jag mig veta) odiggar grytor, röror, gratänger mm där ingredienserna är blandade. Supertråkigt tycker jag... Inte ens plättarna med majs i första boken funkade. Kanske hade gått bättre om majsen var mald :-(

Madde - Dagarna.nu sa...

Vad kul att det kommer en uppföljare.
Fick en er första bok. Nu ska det bli mer vegetariskt här hemma för hela familjen

Tant Sviskon sa...

Åh, vad roligt! Gillar boken skarpt! Kanske lite mindre av "en burk krossade tomater och en bytta creme fraiche"? Och mer... av allt gott!

Peppe sa...

Fasiken vad roligt! Ångrar att Mer Vego inte fick plats i bagaget till LA. Saknar den, på riktigt, varje dag då det är dags att bestämma vad vi ska äta till middag.

Malin J sa...

En fråga Lisa, fick just hem mera vego och hittar massa gott i den men undrar om du har något tips till vad man kan byta morot till (som finns i många recept )? Är tyvärr allergisk mot det numera eller kan man bara utesluta de ur recepten? /Malin

bettybomb sa...

Åh, ännu mer helvegetariska recept! Gillar boken dom fasen, men alla recept funkar inte för oss här hemma.
Vi använder boken ganska ofta men det blir lite samma recept varje gång. Helvegetariskt hade varit najs!

Pia sa...

Mer recept som inte är baserade på pasta (har ett barn som vägrar pasta) och kanske ännu fler recept på matiga pannkakor/plättar.

Mirja sa...

Å vad kul! Har lagat många av recepten och rödbetsrisotton är bland det godaste jag ätit! Och då inkluderar jag kött- och fiskrätter, allätare som jag är.

Jenny sa...

Kul! Med en sambo som är glutenintolerant hade jag önskat mer glutenfritt.

Linda sa...

Ja! Vill jättegärna vara provlagare igen! Och ha med receptet med de parmesanfyllda portabellosvamparna, mums. Jag lagar en spenatlasagne som är väldigt poppis bland alla jag känner, inklusive köttätare.

Anonym sa...

Ja, kolokoto keftedes (alltså grekiska zucchinibiffar med fetaost). MUMS!

Linn sa...

Lisa: Phew! *torkar nervössvetten ur pannan* Och jag var kanske lite otydlig, menade inte light som i socker-light utan lättmejeriprodukter typ matlagningsgrädde som innehåller stabiliseringsmedel. Kanske ett helt ofarligt stabiliseringsmedel, men jag tänker ändå att grädde+vatten ger samma effekt? Jag kan ha fel, erkänner det.

Linn sa...

Okej, eftersom jag ändå spammar ditt kommentarsfält: här är lite receptförslag. Grönkålssoppan och morotssoppan är på riktigt så goda så att man inte tror att det är soppa.
http://jaglagarmat.blogspot.se/search/label/Vegetariskt

Alex sa...

Min mamma är en riktig buljongbojkottare och har tipsat mig om att använda libbsticka som alternativ. Lätt att odla själv (min mamma har en kruka på balkongen på sommaren), torka bladen och spara i en burk. Smula ner i soppor och grytor.

Pia sa...

Älskar mera vego, som nybörjare när det gäller vegomat har den blivit en trogen följeslagare. I mitt hem löser vi vardagsmatsekvationen genom att på måndagar laga mat till hela veckan. Därför efterlyser jag fler recept som lämpar sig för storkok, alternativt funkar bra i matlåda nån dag efter tillagning.

Lisa sa...

Fasen vad ni är bra alla, TACK!!!

Lisa sa...

Och Malin J: vilken svår fråga, det skiljer ju sig från rätt till rätt. I en del recept som innehåller morot (tex färska vårrullar) kan du ju bara skippa dem, eller byta mot något annat du gillar. I andra (pastasåser med bas av morot) är det ju svårare. Jag ska kolla med Sara som är recept-proffset! Återkommer!

Malin J sa...

Tack Lisa för hjälpen! Är rätt van numera att plocka bort och ändra efter vad jag tål men just morot är nytt och särskilt blir det svårt när det ligger som bas i receptet. Provade linsgryta med curry igår, väldigt gott och enkelt! :)

Lisa sa...

Malin! Sara säger: "Ofta kan man ersätta morot med palsternacka. Men ännu hellre skulle jag testa att ersätta den med butternut squash."

Malin J sa...

Tack så jättemycket för hjälpen Lisa & Sara! Ser fram emot att prova fler recept nu :)

Karin st sa...

Tack!! Då vet jag vad jag ger bort i present framöver! Den här gången behöver jag iaf 6 st signerade. Jag fick stödköpa lite i bokaffären sist utöver de du signerat åt mig.
Ikväll åt vi trebönmasala. Igen.

Anonym sa...

Längtar tills nästa bok kommer! Den nuvarande är så bra!! Vegetariska mezen gillades starkt av sambon som egentligen inte gillar vegetarisk mat. Önskemål till nästa bok är; mindre pastarecept, mer av vardagsrätter som helst ska gå relativt fort fort att göra och inte kosta så mycket. Även fler "lyxiga" maträtter..och kanske mer efterrätter som är gjorda på naturliga ingredienser och utan vitt socker och gluten:-) mat som passar bra att frysa vore också något jag skulle uppskatta.

Malin sa...

Hurra, hurra, hurra! Vi gör nästan all mat från er bok numera. Så det är bra att ni skriver en till!

Jag tänker också lika, lite mer sånt som inte är baserat på tomatkross och morot. Visserligen är det jättegott, men det vore spännande med ännu mer variation!

Älskar för övrigt de bönbaserade biffarna i Mera vego, både pumpavegetterna och de tacopanerade med tofu, superbra konsistens. Senast igår kväll gjorde jag energibollarna och jag säger åt alla, hela tiden, att de måste köpa er bok. Heja, heja!

Anonym sa...

Hej!
Har precis köpt hem boken, Mera Vego, SÅÅÅÅÅÅ goda vegetariska recept som är lättlagade. Håller tummarna att bok nr 2 blir lika bra!!! Krämiga välsmakande recept:)