söndag, april 22, 2012

Skrivkurs för nybörjare, verkar det kul?

Sådär, nu är skrivkurshelgen slut för den här gången. Jag är trött. Det var kul. Jag gillar kurs.

Och en grej! Idag när jag postade bild från kursen på Instagram var det flera som skrev kommentarer i versaler att "ÅÅÅ, VILL OCKSÅ GÅ!!! Kan ni inte ha en kurs för nybörjare också?" Och jag vet inte, det kanske vi kan någon gång? Jag är inte den som är den.

Den kursen vi haft nu riktar sig till "vuxna som redan kommit en bra bit med sitt skrivande". De flesta som gått den har redan haft ett bokprojekt påbörjat, i många fall nästan färdigt, och varit på väg att skicka in det till ett förlag.

Men det finns ju så klart a whole lot of folk som befinner sig på steget innan det. Som "gillar att skriva" och som "är sugna på att försöka skriva en bok någon gång" men som inte kommit en bra bit på väg. Ännu. Och som kanske skulle vilja gå en helgkurs och bli peppade? Och träffa mig och Johanna och få godis på kuppen? Ja? Nej?

Man kan tänka sig att man på en sådan kurs skulle prata om saker i stil med: Hur planerar man en bok? Hur kommer man igång? Hur skapar man karaktärer? Hur ska man tänka kring handlingen och upplägget och sånt? Hur skriver man bra dialog? Och... Vad gör man om när man kör fast? Med teori och korta, roliga skrivövningar. Men utan inlämningsuppgifter och läskiga uppläsningar.

Ni fattar? Bra, då kör vi gallup, så ska jag tänka på saken (och övertala Johanna att göra samma) sedan.

Räck upp handen alla som just tänkte: Ja! En sådan helgkurs skulle jag nog kunna tänka mig att gå!
(Under förutsättning förstås att helgen var rätt och att ni hade råd och att allt annat klaffade.)

67 kommentarer:

dundermei sa...

Hand upp! Fast ytterst bökigt när jag bor i Umeå. Men ändå. Vill.

Singelmamman sa...

Hand upp.

Fröken K sa...

"Åherregudjavilkenfantastiskideochprecismeddetupplägget"-hand upp!

Colombialiv sa...

Alltså, jag bor ju i Colombia och har inte riktigt råd med en transatlantisk biljett bara sådär, men hade logistiken varit lite enklare: Ja, ja JA!

Fröken Blund sa...

jepp, jag kör hands up och high five och hela baletten med fan o hans moster. kör! Fan va ballt! jag henkar.

Jenny E sa...

Jaaaa, jag vill! (Det är möjligen det där med att ha råd. Men VILL, tveklöst.) Får faktiskt ofta höra att jag borde skriva en bok, och VILL - men om vad? Så ja! Kurs kurs kurs!

Anonym sa...

Hand upp, hand upp, fot upp, fot upp. Ja det var väl alla lemmar jag har att tillgå. Ja alltså. Ja. Och jag är egentligen inte anonym, försöker bara skriva från ny mobil och fattar noll. Men ja.
//Jeanette

Josefin sa...

Tjejen i gult, till höger på bilden, räcker upp handen ivrigt, kan vi ta det nu i helgen? ;) Tack för helgens kurs!

Mvh,
Josefin

Jenny sa...

TuppenJA!

Lina sa...

Jag skulle absolut vara intresserad!

30-nånting sa...

Hand upp!

anna sa...

Ja!!

@enga sa...

Hand upp! Jag är nästan redan anmäld oavsett pris och plats!

elsapelsa sa...

hand upp! åldergräns?

Martina sa...

Ok, nu är jag ju helt klart tvungen att bryta min smygläsartaktik och yttra mig. Jag vill JÄTTEgärna gå på sån kurs ju. Typ mest av alla kurser som finns så är det ju en sån kurs jag vill gå. Speciellt om man får godis på kuppen. Kanske kan underlätta för att få alla märkliga figurer som springer runt i mitt huvud och berättar historier att fastna på papper dessutom...

Jojjo sa...

Ja, jag vill gå!

snowie sa...

Jag lägger upp båda händerna. Jag vill väldigt gärna gå!

Camilla sa...

Jag räcker upp två händer! En åt mig och en åt min kompis Elin, för jag var nära att övertala henne att anmäla sig till den kursen som nyss var. Hon avböjde pga tyckte inte den riktade sig till henne.

krabbeluring sa...

Hand upp!

I0 sa...

Eh, JA! Count me in.

Ingrid sa...

Jag vill, jag vill! Gärna i Malmö, men jag kan nog tänka mig huvudstaden också.

Kristin sa...

Hand upp!

Anonym sa...

Ja! Hand upp!

Ragnar rödskägg sa...

*räcker upp handen*

Cissi sa...

Ja, ja, ja, ja, JA! *räcker upp handen jättehögt och vinkar*

Malinka sa...

Apselut!

Josefine sa...

Ja asbolut! Och då kan jag åka med Fröken K så att jag inte behöver vara ensam (blyg och skräckslagen).

Alex sa...

Frigging OMG! JA. Ja, ja!

Katarina sa...

JA, YES, ABSOLUT! :-)

Frida T sa...

Ja, jag räcker upp båda händerna!

Johanna sa...

Vill vill vill!

Nina sa...

Jag klarar mig. Tack för en fin helg!

Anonym sa...

Ja-a. Speciellt när man kom till det där sista. Att man inte hade inlämningar och uppläsningar. Då vill man.

Helena sa...

Absolut! *räcker upp handen*

E Esteban sa...

Hand upp SÅ HIMLA HÖGT.

/carina sa...

Ja,tack!

Ewa sa...

JAAAAA! I Umeå...? ;)

Susanne sa...

Absolut!

Åsa sa...

Ja! För ända in i Håkan! Ja!!!

Anna Rex sa...

Händer upp! Både mina två egna, och hjälper ettåriga dottern räcka upp sina sjöstjärneknubbiga små tassar. Så, fyra röster till då?

Maria Ellinor sa...

Liksom många andra har sagt så är logistiken krånglig, men annars: Just det jag går och funderar på! (När jag inte tänker på den där monsteruppsatsen jag borde ta tag i).

Hemkära Hanna sa...

Ja

AnnaWK sa...

Klart jag sträcker upp handen. You had me at "får godis".

Honey sa...

Ja! Lätt! Det känns som om det passar mig lite bättre just nu än den andra kursen (som jag ändå var sugen på, men fegade ur från, trots att man fick godis).

Sara sa...

Om jag vore si så där tio år äldre skulle jag sitta och hoppa upp och ner på min stol med handen i vädret just nu.

Anonym sa...

Jaaaa! Jätteja! Precis vad jag skulle behöva för att gå från tanke till verksta!

Josefin sa...

Jag vill! Och två som jag känner. Så tre händer upp!

Anonym sa...

HAND UPP!

Hanna sa...

Hand upp!
Äh va fan, båda händerna upp!

Anonym sa...

Tumme och hela jädra handen upp!

Johanna sa...

Jag är övertalad!!

Linda sa...

Ja ja ja! *räcker upp båda händerna* Och kanske i Umeå?

Louise sa...

Jag vill, jag vill, jag vill.... Och att jag måste ta mig från södern spelar ingen roll alls!!! /Louise

Heson sa...

Oh ja!!! Jag vill!!

Ellen sa...

Ja. Faktiskt väldigt väldigt gärna. :-)

andrea sa...

jag kommer!

Unknown sa...

Ja ja JA!

Katta Kvack sa...

JAAAA! För att återkoppla till vad jag skrev på Instagram!

Ewonne sa...

Jag vill! Jag viiiiilll!!!!

Malin W sa...

Hand upp!

Ida sa...

En hand upp här, låter hur bra som helst! Både skrivartips och godis.

Fridah sa...

Jag räcker upp handen! Jag vågar ju knappt ens titta på dokumentet för min roman längre för jag får sådan prestationsångest!

Jessica sa...

Vill, vill, vill!

Sofia sa...

jag vill, jag vill också!!! <3

skrott sa...

räcker upp handen!!!!!!!

billie sa...

jag vill!

billie sa...

jag vill!