måndag, januari 02, 2017

Hon med bokskåpet






Så! Nu sitter det där utmed vägen, Bokskåpet 2.0. Det är fyllt med böcker för alla åldrar, och alla som går förbi får gärna låna eller byta en bok. Det som är mest kul med att ha det där är: Att folk blir glada. Kanske nästan mest barn? Det är i alla fall barnböckerna som går åt först. Igår när vi hängde upp det ställde jag dit åtta bilderböcker. Det var tre kvar nu när jag var ute och kollade, och det hade flyttat in flera nya vuxenböcker som inte fanns där igår. Det går snabbt! Tycker tanken på att böckerna som vi läst vandrar vidare är tillfredsställande på något vis. Plus att jag går omkring och göttar mig åt att vi lajvar litteraturförmedlare. Mm... litteraturförmedlare. Så fint ord.

Baserat på förra vändan med bokskåp kommer det generellt försvinna lite fler böcker från skåpet än det fylls på, barnböckerna kommer ryka först, och gamla inbundna vuxenböcker av till exempel Isaac Singer kommer ställas dit och bli stående. Vi lägger lite tid (och mycket böcker) på att hålla skåpet fyllt, och rensa ut sådant som bara står, fylla på med nyare böcker som går åt. Vi vill helst att det ska hända saker i skåpet, och att det ska gå att hitta grejer man blir sugen på att läsa för alla åldrar där - inte att det ska bli en avstjälpningsplats dit utrensade böcker går för att dö. Det kräver lite underhåll för att det ska bli så. Fast värt!

9 gånger av 10 någon jag inte känner i Gnesta undrar vem jag är och jag förklarar var vi bor och försöker hitta något att hänga upp oss på så landar det i "jahaaaa, du är hon med bokskåpet?".

Det kan man ju verkligen leva med ändå?

Jag kan.

13 kommentarer:

Johanna sa...

Detta är ju typ så fint något kan bli!

Eva sa...

Underbart! Jag skulle också vilja vara 'hon med bokskåpet'

Krokofanten sa...

Alltså Lisa, detta är ju en lysande idé! Så fantastiskt! Jag antar att du redan har hört talas om Bookcrossing, det kanske vore något för böcker som hamnat i skåpet för att dö?!
Jag tror att jag ska kopiera din idé och ta med mig till Taverny där jag bor. Det är en ganska stor by utanför Paris!
Ska genast prata med min man om detta, han får bygga ett litet fint hus!

Carin sa...

Alltså det här är den bästa idén som finns, jag längtar tills jag bor i hus så att jag kan ha ett eget bokskåp. Vi har en bokhylla i gästrummet som är till för att alla gäster ska kunna ta eller ställa dit en bok - men det kräver ju att man har gäster ibland...

Anonym sa...

<3 bokskåp! Och ditt 2.0 är ju direkt förtjusande! Bra jobbat! (använder sällan !, men här var det nödvändigt) /bokälskare

Anonym sa...

älskar ditt bokskåp! om jag inte bodde på tredje våningen i lägenhet skulle jag kopiera det bums!
Nina

Anonym sa...

Håller på och fixar ett skåp i området där jag bor. Bor i hyresrätt men får hjälp av park och natur som skulle rusta upp grönområdet bredvid mitt hus. Har hittills gått smidigt. Tycker du det funkar att folk får byta böcker också? Har tänkt att uppmana bara till att låna pga min erfarenhet av bokbytarställen att det dels bara blir skräp kvar och dels att det kommer någon som dumpar hundra tråkiga böcker. Har någon lämpat av mängder av böcker eller funkar en mot en för er? Bra tips att bunkra upp med barnböcker, det ska jag tänka på. Tack för inspirationen! /ida

Anonym sa...

Så fint! Önskar jag bodde i Gnesta och kunde göra ett besök!
Marie

Lisa sa...

Hej Ida! Japp, det har hänt att folk dumpat hundra tråkiga böcker. (Och faktiskt - tömt skåpet på våra hundra roliga. För att få plats med sina tråkiga?) Det är inte jättekul när det händer. Men det har ju också hänt att folk ställt dit roliga grejer, med rekommendationslappar (!!!) och då är det jättekul! Tycker över lag att det funkar ganska bra. Men vi håller ett öga och rensar, som sagt.

Koko sa...

Det finns ett bokskåp på en butiksvägg i den lilla byn mina föräldrar bor i. Det är jätteroligt att gå och kolla i det emellanåt :-) Jag är ju en såndär som med förtjusning läser väldigt blandat och skulle säkert kunna fara iväg med Singer också. Plockade åtminstone på mig en Sigge Stark ;-)

Colombialiv sa...

Älskar detta!

Linda sa...

Registrera hos littefreelibrary.com sa hamnar du pa deras karta :) Bra organisation!

Vifsla sa...

Har du nån ritning? Jag vill också bygga en bokholk!