torsdag, juni 25, 2015

Och den delade dropboxmappen

(Foto: Ulrika Pousette)
Vi skriver alla texterna till "Ännu mera vego" nu, jag och Sara. Vår arbetsfördelning är ungefär så här: Sara skriver ner receptet, vad som är i rätten vi kommit på, och instruktionerna för hur man ska genomföra tillagningen. Sedan lägger hon receptet i vår delade dropboxmapp. Jag öppnar det, skriver ingress och fluffar till språket så tonen blir som vi vill ha den. Och så markerar jag de stycken där jag tycker Sara tippar över och blir för nördig som dietist och skriver "stryk?" i kanten och lägger tillbaka receptet i mappen. Och så vandrar varje recept så där mellan oss några varv. Ibland gör vi omvänt också. Då skriver jag först, och sedan går Sara igenom och kollar om jag har ljugit när det gäller näringslära och markerar stycken där jag fluffat för mycket, och lägger till sådant som jag missat. Imorgon ska vi vara så färdiga att vi kan skriva ut hela högen med recept i varsin bunt, har vi tänkt. Och sen ska vi ägna varje matlagningstillfälle under resten av sommaren åt att provlaga alla rätter fram och tillbaka och kors och tvärs och gång på gång och se så alla mått stämmer och instruktionerna är tydliga.

TJOFADERITTAN, LAMBO!

Min familj borde lovprisa marken jag går på lite oftare än de gör, tycker jag. Eller åtminstone sluta envisas med att påpeka att den vällagade mat jag så omsorgsfullt ställer på bordet varje dag ser ut som bajs. För det är ju verkligen inte ens sant.

11 kommentarer:

Fatima sa...

När kommer denna bok? Längtar!

Lisa sa...

Det är ju dessvärre en stund kvar, Fatima... Lagom till jul är den ute!

Eva sa...

Hej! Kan inte vara lätt!! Lagade din lasagne med hasselnötskräm och champinjoner häromdagen - jättegott! Men jag hade vissa frågetecken när jag skulle följa receptet…. (ska tillägga att jag bor i Frankrike).
1. 2 dl hasselnötskärnor - hm, här kan jag köpa färdiga malda hasselnötter men de säljs inte i dl utan i gram… hur många gram behövs för 2 dl? Ett vanligt problem över huvud taget med svenska recept för i Frankrike mäter man mjöl etc i gram. Vilket jag verkligen tycker är bättre och mer precist. Förstår inte hur jag klarade mig utan våg i Sverige! Gäller egentligen också för mycket som t ex 10 potatisar… gör ganska stor skillnad mellan stora och små… älskar när åven grönsaker anges med vikt! Att jag sen är van att höfta och byta ut grejer för att jag inte hittar samma här är en annan femma - kan ju vara kul att åtminstone en gång se vad författaren hade tänkt sig…
2. 1 l hackade champinjoner… samma där, köper inte champinjoner i liter utan i gram…. ett paket hela champinjoner på 200 g ger hur många hackade deciliter??
3. Hur stor ugnsform ska jag ta? Tog tio plattor och testade lite hur många som behövs för att ge ett lager i olika formar… den lilla formen gav tre lager men skulle allt få plats? Tog den större men bara två lager…
4. Keso har vi inte i Frankrike men jag tog fromage frais. (mitt problem!)

Andra recept : 3 dl majs - köper inte majs i dl, 6-7 dl kikärtor = 2 burkar - vilken storlek på burkarna??

annars gillar jag verkligen din kokbok!!!

cina sa...

Vad sade Lotta Lundgren om det där med barnen? Typ att man kan inte lyssna för mycket på omdömen från såna som också kan tänka sig att äta snorkråkor... Du vinner till slut. Lovar.

Anna sa...

Så glad jag blir att ni kommer med ytterligare en bok. Mera vego innebar verkligen en nytändning i vårt vegolagande så till den grad att vi nu uteslutande äter vegetariskt hemma (fast nu lagar vi även från andra kokböcker...). Heja, heja!

Anonym sa...

Om vi säger såhär! Jag har gjort varenda en av den förra bokens recept minst två gånger. Du förstår hur mycket jag längtar efter den nya!

Förresten, ett tips. Jag har gått med i en undersökningssite där varje undersökning ger poäng att handla märkesvaror för. Allt från Le Creuset till Eva Solo kan man plocka ut för poängen. Det är helt gratis och man kan få ihop till så jäkla mycket fint och helt gratis. Hittade länken här där det finns mer att läsa om det. Rekommenderar starkt! http://goo.gl/BepLJk Snyggt att lägga upp maten på.

Lisa sa...

Hej Eva! Kul att du gillar boken!

Jag förstår att det blir svårare att följa recepten om man är van vid våg. Vi har skrivit och anpassat recepten och instruktionerna efter svenska vanor/butiker. När boken översätts (till exempel har den översatts till engelska och tyska) räknas allt om, och recepten skrivs efter hur man brukar mäta i det landet där boken ska ges ut. Hade vi gett ut den i Frankrike hade säkert alla vikter angetts i gram istället för i deciliter, som du säger. Men i Sverige tror jag det anses mycket vanligare/lättare att måtten anges i deciliter än i gram! Jag tycker i alla fall det själv. (Speciellt eftersom jag inte ens äger någon hushållsvåg). När vi skriver ”en burk” gör vi det för att den angivelsen funkar i Sverige, här är ”en burk krossade tomater” oftast lika stor vilken butik du än handlar i. Och rätt ofta tycker jag vi har säkrat upp, och angett deciliter eller ungefärlig vikt bakom det där ”en burk” eller ”en potatis” för att man ska få en uppfattning om hur mycket vi menar. Själv märker jag att jag använder mig av ögonmått hela tiden i butiken. Jag har ditt problem, fast det omvända. Det säger mig ingenting att det står 400 gram på kikärtsburken, för jag behöver veta deciliter. Däremot har jag blivit rätt bra på att uppskatta, och se på burken ungefär hur många deciliter den kan tänkas innehålla. Det handlar väl om vilka slags mått man är van vid att använda sig av, helt enkelt.

Jag ska kolla med Sara (som är mycket bättre på att omvandla deciliter till gram än vad jag är, jag har som sagt inte ens någon våg) när det gäller din fråga 1 & 2!

När det gäller lasagneformen beror det på hur hög du gillar din lasagne, (eller ja, vad du har för form hemma). Man får välja själv! I receptet står det ju "cirka tio lasagneplattor", så ta plus minus några stycken, och pussla ihop lasagnen som det passar dig/din form. Jag brukar använda en form som är ungefär 22 x 28 centimeter, tror jag. All fyllning ska få plats/användas.

Återkommer!

Lisa sa...

<3 <3 <3 , Cina.

Jag vill också gärna tro det :)

Och tack för pepp, Anna och Anonym!

(Helt otroligt, ju Anna, att vår bok var med på ett hörn och fixade så att ni BARA lagar vegetariskt nu?!? Vilken ära! HEJA ER!)

Eva sa...

Hej Lisa och tack för svar på mina kommentarer om recept!

Egentligen handlar det ju om att man ofta behöver två mått - ett för att handla och ett för att göra receptet. Typ köp 2 burkar à 400 g och häll upp 6 dl…. Eller köp två stora potatisar och hacka (ska bli 150 g eller 2 dl)…. Köp förpackningen med 200 g champinjoner och hacka (blir 2 dl)…

Förstår att man kan gilla olika höga lasagne men tiden i ugnen blir ju inte samma för en hög och en platt…. så därför är det ju bra att veta om man borde lägga till tid (för man kör större form = plattare) eller minska tiden….

Om du köper våg kommer du förstå mig bättre… köp en enkel variant med en platta så kan du ställa vilken form som helst på och nollställa. Verkligen kanon för allt som gällning bakning - för mjöl är ju hopplöst att mäta i dl…. så lätt att packa ihop!

Sen undrar jag bara om det verkligen bara finns ett format för en burk tomater i hela Sverige???? För mig vore det ett plus att lägga till inom parentes : 400 g så är det solklart…

Passar på att ge beröm för dina ungdomsböcker! Du och Johanna är ju så grymma! Jag letar efter er typ av böcker på franska för mina barn läser inte så bra på svenska och det finns bara inte….. inte lika bra! Så fortsätt skriva ungdomsböcker är du snäll. Det behövs!!!

Och så har du världens bästa blogg. Och som det ser ut, världens roligaste och finaste ungar!

Lisa sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lisa sa...

Åh, Eva, vad snäll du är! Och du har kanske rätt. Vi har kanske också olika storlekar på tomatburkar? (Fast jag kan ärligt bara se en storlek på konservburk med tomater framför mig. Men rätt många olika stora tetror.)

Sara säger i alla fall:

2 dl hasselnötskärnor (hela) = 150 gram.
1 liter hackade champinjoner = 450 gram.
3 dl majs = 200 g.
6 dl kikärter = 500 g

(cirka!)

Och så har hon en omvandlingsguide (dl -> gram) också för olika råvaror, som jag kan skicka till dig om du vill? Kanske kan vara bra att ha, menar jag, om du läser fler svenska recept? Men då behöver jag en mejladress!

Men håller med, helt klart bra att ange både dl och gram i fortsättningen, det ska vi tänka på till bok nummer två.