tisdag, mars 17, 2015

Bölig i Borgholm

Det som jag är med om i Borgholm just nu? Det är så fint. Det är så fint. Jag träffar förskoleklasser som jobbat i två månader med min och Emma Göthners bilderbok "Ivar träffar en tyrannosaurus". De har läst, diskuterat, skapat egna dinoland, målat tavlor, skulpterat dinosaurier och bildat en hel utställning på biblioteket. En del av dem har pratat mycket om vänskap under arbetets gång, för - spoileralert - huvudpersonen Ivar blir kompis med en tyrannosaurus i boken, och då kan man ju fråga sig: Vad är vänskap? Hur blir man någons kompis? Kan man bli vän med vem som helst?

Projektet kallas "Lässurr", och är ett samarbete mellan skola och bibliotek, och som avslutning på klassernas arbete har jag blivit hitbjuden för att träffa alla barnen, skriva autografer, svara på frågor och käka tårta. (Och när jag säger "tårta" så menar jag tårta med bokomslaget på.)

Jag kommer väl vara tårögd över detta i resten av mitt liv på ett ungefär.

Så coolt.

5 kommentarer:

Victoria Glosemeyer / Say cheeze and smile sa...

Wow, det är stort!

Johanna sa...

Vilket fint projekt, måste kännas superhäftigt!

PS. Din nöt-keso-aubergine-svamp-lasagne står i vår ugn nu och doftar mkt gott!

Majas bekännelser sa...

Åh vad häftigt! Det största erkännande en barnboksförfattare kan få ju!! Grattis! :-) Stor kram Maja

Stil & Teknik-Anna sa...

Å, vad roligt Lisa, grattis!! Måste kännas fantastiskt!

uppochhoppa sa...

Vilka roliga projekt du gör, så impad av skolan ändå som tänker såhär nytt och kul!

Ps, köpte Eddie och napparna i måndags. Ebster hälsar att hn aldrig någonsin tänker sluta med napp.

Vi får väl se lite hur det blir tänker jag. Men den är bra, jättebra, den där boken om eddie och napparna. Snyggt jobbat!