söndag, juni 11, 2017

Skriver upp blogga, och stryker det bara för att få stryka nåt

Här är ett problem jag har: Att jag gillar att bli klar med saker och ting, och gå och lägga mig med en känsla av att jag fått något gjort. Inte för att jag går omkring och har en att-göra-lista varenda dag, men om jag hade haft det hade jag velat bocka av grejer på den, stryka med svart tusch, och sen, kanske: Sätta mig ner på en bänk och glo på det där som blivit klart och tänka åh, men halledaaaa, så skönt, vad bra det blev.

Tvätten.
Rabatterna.
Grusgången.
Måla om övre hallen.
Riva ner den fula spaljen och bygga upp en ny.
Flytta klätterrosen.
Köpa en klematis och plantera den.
Trycka ner nya sockerärter och bönor i jorden.
Koka rabarbersaft.
Städa.

... hade jag till exempel gärna velat stryka efter den här helgen. Men istället: Har påbörjat all of the above. Är inte helt klar med nåt. (Jo, flytta klätterrosen, nu när jag tänker på det. Och saften, så fort jag diskat kastrullen. Det räknas? Nu stryker jag.) Det är en ständig frustration jag går omkring med. Att det finns för många saker på listan, och att jag bara hinner dutta lite här och där, i för korta stunder, att jag nästan aldrig blir klar. Samt: Att resten av familjens listor uppenbarligen ser helt annorlunda ut, och frustrerande ofta motverkar mina. Gissar hejvilt här nu, men mina barn kan till exempel ha haft det här på sin lista den här helgen:

Smutsa ner kläder
Stöka ner så mycket som möjligt i så många rum som möjligt
Vänta tills mamma satt sig ner och börjat rensa ogräs i grusgången och då akut kräva lördagsgodis.
Vänta tills mamma börjat måla om i övre hallen, och då akut kräva mellanmål.
Vänta tills mamma börjat flytta klätterrosen, och då akut kräva gemensam studsmattelek.
Vänta tills mamma börjat riva den fula spaljén, och då akut kräva att bli levererad till barnkalas.
Tjata om att mamma ska avbryta all annan aktivitet och messa och fråga om X kan leka.
Tjata om att mamma ska avbryta all annan aktivitet och messa och fråga om Y kan leka.
Tjata om att mamma ska avbryta alla annan aktivitet och messa och fråga om fan och hans moster kan leka.
Fråga 472 gånger om mamma fått svar från X, Y eller fan och hans moster.
Absolut inte vilja dricka hemkokt rabarbersaft.

Till skillnad från mig hann de, som ni ser, klart med allt.

Tutti frutti.

Men så kämpade de jädrigt målmedvetet också, ända in i kaklet, och lät sig inte avbrytas av något.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill också stryka grejer från listor för att känna mig nöjd, och har pga orsaker du skriver ovan börjar dela upp varje sak som ska göras i massa punkter: köp buskar, planera buskar, göra fint runt nya buskar.

Anonym sa...

Igenkänningsfaktorn. Igenkänningsfaktorn på såväl listskrivandet, barntjatet och viljan att bli klar och förtjäna att få sätta sig i soffan och bara vara. Spränger taket! /L

Nickan sa...

Jag måste slå ett slag för "har gjort-listan"! För helt ärligt...alla att föra listor finns redan och stör i hjärnan och för mig helt stressad och kravkänslig och motvalls.
Så jag brukar ha ett tomt blad och en penna och när jag går förbi under dagen skriver jag upp allt jag gjort. Och jag är väldigt generös för jag gillar att det är en lång lista.
- ringt mormor
- gått ut med hunden
- serverat frukost
- kollat upp present på nätet
- druckit kaffe
- läst bok 30 min
- tvättat mattor
-plockat i diskmaskinen
- packat rena mattor till torpet
- mailat telebolaget
- bokat rid för däckbyte
JA du fattar...den kan bli hur lång som helst. Man känner sig skitduktig!

Louise sa...

Genialiskt! Börjar i morgon!

Linda sa...

Åh så smart! Det här måste jag testa, jag älskar att bli klar med grejer!

Linda sa...

Åh så smart! Det här måste jag testa, jag älskar att bli klar med grejer!

Lisa sa...

Du är ett geni, Nickan!