måndag, mars 13, 2017

Vad jag tänker på när jag åker till Byggmax

Ska vi prata lite om att köpa virke på en brädgård? Blåmesen undrade i en kommentar hur man får självförtroende nog att våga göra det. Det är en relevant fråga, tycker jag.

Här är allt jag känner mig osäker inför när jag kör till Byggmax:
– Var kör man in? Öppnas den där jävla bommen automatiskt?
– Var ställer jag bilen? Ställer jag ens bilen? Ska man köra in i de stora hallarna med trä eller ställa bilen utanför och in? HUR GÖR MAN?!?
– Ska man fråga någon som verkar expert på brädor och förklara vad man är ute efter, eller bara gå runt och titta på brädor helt planlöst och försöka hitta själv?
– JOBBAR DET ENS NÅN HÄR?!? HALLÅ?!?
– Eller vänta förresten, låt mig vara, jag kommer ändå bara verka korkad om jag öppnar munnen, jag vet ju inte vad det är jag letar efter ens.
– Om man hittar typ en... list-liknande grej som skulle passa till det man vill göra och den är 4 meter lång och det står "säljs i hela längder" - HUR GÖR MAN DÅ?!? Vem i h-vete har en 4 meter lång bil?!?
– Finns det nån såg om man vill dela sina 4 meter långa list-liknande grejer i två delar?
– Får vem som helst använda den?
– Borde jag ha haft med mig en egen tumstock? JAG SER INGEN TUMSTOCK HÄR?!?
– Ser jag oproffsig ut nu när jag sågar? Gud, vad jag fumlar, jag måste skärpa mig. SÅGA PROFFSIGARE, LISA!!!
– Okej, klar. Får jag bara lasta in det här i bilen nu? Det känns olagligt.
– VAR BETALAR JAG?!?
– VAR KÖR JAG?!?
– HUR KOMMER JAG UT GENOM BOMMEN?!?

Jag är svettig och ofta gråtfärdig när jag varit på Byggmax. Många gånger har jag vänt och kört hem utan virke. Eller köpt helt fel grejer i panik. Eller glömt räkna på priset för att jag varit så stressad över att såga oproffsigt, och sen bleknat vid kassan.

Mitt värsta är när jag måste fråga om hjälp och verkligen, verkligen inte vill verka som en clueless tjej som aldrig varit på en brädgård förut, men verkligen, verkligen är en rätt clueless tjej som inte varit på en brädgård så ofta förut.

Hur ska jag veta att de där... list-liknande grejerna jag vill ha heter "klackfoder", till exempel? JAG VET INTE SÅNT!

Men jag har gett mig fan på att öva på detta, och klara av att åka till Byggmax själv, och komma därifrån med rätt grejer, och sen sätta upp hyllorna på väggen själv.

Det blir lättare och lättare för varje gång jag gör det.

9 kommentarer:

Hanna-Stina sa...

Vet du? Jag funderade typ exakt på det här i morse. Kanske läge att starta en stödgrupp. Jag båtar typ inte.

Malou sa...

Haha! Underbart!! Kunde ha varit jag.

Hanna-Stina sa...

Båtar = vågar. Suck.

mor Lena sa...

Då fattar du vilket enkelt och underbart liv jag lever när jag får sitta på passagerarsidan och bara glida med på allt detta. Tack gode gud för din far, Lisa!

Koko sa...

Du är fantastisk, vet du det? Jag beundrar dig verkligen för att du när du får en idé bara sätter igång! Du håller inte på och velar fram och tillbaka i hundra år och får inte tummen ur sådär som jag: du bara gör't. Också fast Byggmax kan vara skrämmande. Du är en bra förebild, de facto är du en utomordentligt bra feministisk förebild, just för att du inte låter dig skrämmas av vad som förväntas av dig eller av att du inte kan allt från början. Vem fan kan det?

(Så kan man ju hoppas på att personalen på Byggmax skulle kunna vara hjälpsamma i stället för nedlåtande om du behöver be om hjälp, men det vet man ju aldrig, tyvärr :-( Vilket är urdumt, ur kundservicesynvinkel. Jag minns fortfarande med värme en mekanisk verkstad bemannad av unga killar som var vänliga och tjänstvilliga. Jag rekommenderar dem till alla!)

blåmesen sa...

Åh men tack! Golvad av bästa kommentarssvaret någonsin <3.

EmmaG sa...

Tänk om Bygghandeln i allmänhet kunde snappa upp det här och faktiskt fundera lite på allt som de tar för givet att man kan? Ungefär som gymmen får jobba med att verkligen ta emot alla, även de livrädda, lotsa dem rätt, lära dem hur man gör. (och gymmen kunde gott blir lite bättre på det, generellt)

Då skulle omsättningen gå upp - I tell you.

Och också - coolt Lisa!

Anonym sa...

Skulle mycket väl kunna vara jag som skrivit detta...
Så sjukt mycket funderingar innan jag måste åka iväg på såna här grejer.
Bra pepp att veta att vi är fler ��

Morfar sa...

Kolla på byggmax hemsida www.byggmax.se.
Där kan du i lugn och ro titta på reglar, brädor, lister, plankor och lära dig mycket bara genom att kolla runt. Dessutom finns gördetsjälv- tips om det mesta.
Går tom att handla online och få allt hemkört om man vill kosta på sig det.