fredag, februari 10, 2017

Februarifoton #8 Nåt gult

Vår trädgård på sensommaren. Rudbeckia heter den, va? Den är tacksam. Blommar länge, fin att ta in, lyser gult. När vi flyttade hit var de flesta blommorna i trädgården antingen gula eller lila. Min ambition är att byta ut allt som är lila mot saker som är ljusrosa och vita. Malva, rosenskära, rosor, vit vallmo. Det går långsamt. Men det är kul. Jag har glömt att beställa dahliaknölar, jag behöver några till! Det finns så löjligt många fina dahlior.

Om man jämför mig och Gustav så kan jag otroligt mycket namn på blommor som han inte kan. Det är lite för att han helt frankt är kass på namn på blommor, och lite för att jag helt frankt är bra på dem. De sitter i ryggmärgen någonstans och ofta när jag gissar på magkänsla så gissar jag rätt. Jag tror min mamma och hennes systrar och min mormor har pratat om blommor runt mig i hela mitt liv, lärt mig dem utan att jag fattat det.

Förutom allt jag kan om pelargoner.

Det har jag fått av pappa.

Inga kommentarer: