måndag, februari 06, 2017

Februarifoton #6 Det här gör mig trött

Tusen trick innan läggdags/Bristen på dagsljus/Världen i allmänhet/Alla "Ähmen, bit ihop, stora killar gråter inte" som mina söner kommer mötas av när de växer upp/Mina tvättkorgar/Bråk om ytterkläder i hallen/Donald Trump/Att det är så svåååårt att se längre än näsan räcker/Mat jag lagar som ratas/Att mitt tålamod allt som oftast är kort som en yttepyttig repstump.

Varje dag tänker jag på det där med pojkar och deras känslor, och hur de inte alls övas på att prata om dem på samma sätt som flickor övas på det, och vilket samhällsproblem det är och blir att det går omkring en massa män i världen och trycker in känslor som de inte lärt sig prata om i nåt litet hörn av kroppen. Roten till allt ont? Jamen, typ?

Om det så blir det sista jag orkar som denna trötta människa jag nu en gång verkar vara så är det att fråga mina söner hur de mår och krama dem när de gråter och öva dem i att sätta ord på allt som känns.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, vi såg filmen Inside out i veckoslutet, två gånger. För att vår sjuåring ville se den en gång till. Funkade åtminstone för oss som ett sätt att prata känslor på lite mer metanivå. För du har rätt - pojkar förväntas inte ha känslor. Även om det är 2017.
Ha det bra! Johanna (som inte kommenterat förut)

Susanne sa...

Instämmer sååååå i det med känslor och grabbar. Jobbar stenhårt på att få mina barn (som råkar vara söner så vitt vi vet just nu) att prata om känslor, tänka känslor, visa känslor och hittills funkar det ganska bra (de är typ 8 och 9,5)

Tove sa...

Lyssna på/läs detta: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=503&artikel=6021263

Christin sa...

Jag hörde på tv-nyheterna i förbigående att pojkar i 6-årsåldern tror sig vara smartare än flickor. Tänk, att redan där se sig själva som förmer? Och att dessutom lära sig att stoppa sina känslor allra längst in? Jäkligt märklig mansbild. Lyckliga dina gossar som har medvetna föräldrar - många verkar sakna just det. Liksom TÄNK på vad du säger/gör mot ongarna!