söndag, februari 05, 2017

Februarifoton #5 En viktig lök

Jag fick så många bra receptvarianter i kommentarsfältet när jag la upp den här bilden på picklad rödlök på instagram idag att jag tänker: Samla dem? Det är en god idé. Bokstavligt talat.

Jag gör enklast möjliga: Och det är – koka upp en 1-2-3 lag på 1 dl ättikssprit (12%), 2 dl strösocker, och 3 dl vatten. Rör runt tills sockret löst sig. Skiva rödlöken tunt, häll över lagen, låt stå kallt. Det är gott om den får stå över natten innan man äter den, men man kan tjuvstarta. Håller sig i åtminstone en vecka i kylen.

Och här är några andra tips jag fick:

För mildare lag: 1-1-1 lag på lika delar äppelcidervinäger, socker och vatten. "Godare än ättiksvarianten som somliga tycker 'sticker' lite för mycket i gommen." (@gaashud)

Med rörsocker: Byt ut strösocker mot rörsocker! (@iiinas)

Testa citronpicklad! (@drawingwithsofie) Det tror jag är en variant utan socker, med citronsaft och eventuellt salt och/eller honung. Googla!

Med fänkål: Lägg i en nypa fänkål också! Ett måste. (@petrasilfver)

Med chili: Ha i hackad röd chili! Supergott! (@linneamostrom)

I höstas picklade jag gröna tomater och hade i lite färska korianderblad också, och det blev helt löjligt gott. Tänker att koriander skulle kunna funka med rödlök också? Det ska jag prova nästa gång.

Jag skulle kunna tänka mig att äta picklad rödlök till alla måltider, men tycker kanske att det passar extra bra på burgare och i tacos. Eller NÄE, till allt. Igår åt jag det i sallad med svarta bönor, avokado, nötter och hummus. Fy helv så gott.

3 kommentarer:

Superlisen sa...

Min favvo, limesaft och lite salt, 20 min sen är de klart!!

Hanna-Stina sa...

Men blir inte det en 1-2-4-lag om man använder 4 dL vatten? Eller har jag missuppfattat något?

Lisa sa...

Nej, Hanna-Stina, det är jag som skrivit fel! Var för trött. Det ska vara 3 dl vatten så klart. Ändrar! TACK!