onsdag, februari 22, 2017

Februarifoton #21 På låtsas



"I can't eat when I'm in the depths of despair."

Se där, en liten grej vi faktiskt inte har gemensamt, jag och Anne på Grönkulla. Jag är otroligt bra på att äta när jag är in the depths of despair. Men annars har jag alltid känt att jag och Anne på många sätt är besläktade. Hon är till exempel dagdrömmarnas okrönta drottning. Det är inte förrän i vuxen ålder det gått upp för mig att alla faktiskt inte dagdrömmer stora delar av tiden. Det finns till exempel folk som åker tunnelbana, råkar möta någons blick, och inte direkt sätter igång en film i huvudet som kanske är typ så här: "Jaha, nu fick vi någon slags connection här. Om tre sekunder kommer hon sätta sig på det lediga sätet här bredvid mig, och sen kommer hon kommentera min halsduk, och det kommer att vara startskottet på en lång och beautiful friendship. Vem kunde ana? Vi kommer att prata och prata och prata, och jag kommer att missa min hållplats, och sen kommer jag titta upp och ba: WHAT? Jag glömde stiga av! Och sen kommer hon komma fram dit hon ska, det är nog kanske i Enskede, och då kommer vi snabbt behöva byta nummer innan dörrarna stängs, vi kommer hinna precis. Och när tåget rullar vidare kommer hon stå på perrongen och hålla upp telefonen i luften och liksom signalera "jag ringer dig!" och jag kommer komma försent till mötet, men det får det vara värt. Jag tror hon kanske heter Hanna."

Vad jag inte förstår är vad ni gör när ni åker tunnelbana om ni inte dagdrömmer? Herregud, så trist.

Mina bästa dagdrömstriggers: Låttexter. Hästar. "Vet du vad, Lisa? Du får den här hästen. Jag har aldrig sett någon ha så bra handlag med honom, ni är som menade för varandra." Tågresor. Fina hus jag får syn på. Människor jag får ögonkontakt med. Platser jag kommer till.

4 kommentarer:

Anonym sa...

JAAAA. Samt att man går förbi den där lägenheten med uteplats och där står de och diskuterar högt att de skulle verkligen vilja byta sin lägenhet mot en mindre tvåa. Så man ba hejjj jag har en mindre tvåa, och de typ: Okej kom in och kolla på läggan och så ritar vi upp ett kontrakt. Vi tänkte för övrigt låta alla möbler stå kvar också.....

Céline sa...

Jaa, filmer i huvudet typ hela dagen! Och den ena filmen liksom glider vidare in i nästa och nästa och nästa osv. Min man tycker det hela verkar väldigt tröttande, eftersom han typ aldrig dagdrömmer. Och dessutom är en sån som lägger huvet på kudden på kvällen och bara tänker "SVART" så somnar han?! HUR KONSTIGT? Om jag ska tvinga mig att inte ha filmer i huvet måste jag ju ligga och råtänka "svartsvartsvartsvartsvart", och då blir ju det också en tanke liksom. Hur gör folk för att inte ha femton tankar samtidigt undrar jag? Också - tråkigt det verkar?

maria sa...

Jisses, finns det folk som INTE dagdrömmer? Nähä?

Sofia sa...

Hus är min bästa dagsrömstrigger. Hur vi får tag på dem, hur de är precis allt som vi har drömt om, hur vi inreder. En annan vanlig är att jag delar upp drömvinsten vi ska vinna på lotto (hur vi nu ska göra det, vi spelar ju aldrig), hur mycket jag ska spara, slösa, hur mycket våra familjer ska få, vad vi ska köpa. Åhhh, jag skulle vara världens bästa rika person. :)