måndag, februari 20, 2017

Februarifoton #19 Nån stark eller svag

När jag hittade på den här rubriken strax innan februaris början tyckte jag att den var en av de bättre rubrikerna på listan. Nu tycker jag bara att den gör mig trött. Jag har inte tänkt färdigt på varför, men det är något med ideal. Att det anses så bra att vara stark och kompetent. (Så dåligt att vara motsatsen?) Att jag helst ska: Lyfta tungt, springa långt, orka jobba, orka med barnen, orka med allt, inte gnälla, stå pall, ta emot andra när de faller, resa mig själv om jag ramlar. Det är ingen fara. Jag klarar mig.

Två låttexter tänker jag på.

"Elle, när ska det bli inne att vara som jag? Blek och feg och sävlig och lat."
(Säkert!)

och

"Du tycker det är härligt med en kvinna som kan allt.
Spela, sjunga, byta däck, tänka fritt och koka palt.
Tror du att jag är glad och nöjd med att få slita hårdast?
Min önskan är att lägga mig i en varm famn och vårdas."
(Frida Hyvönen)

I senaste avsnittet av En varg söker sin podd fnissar Liv Strömqvist och Caroline Ringskog Ferrada Noli åt den svenska impulsen att skrika "DET ÄR INGEN FARA! UPP IGEN!" så fort ett barn ramlar och slår sig.

Jag vet inte.

Det känns inte klokt?

Inga kommentarer: