tisdag, januari 03, 2017

Läsa i Jack

Stor grej som hänt i detta hem på sistone: Svante, 5 och ett halvt,  har haft livets första läs-sugs-upplevelse. Den inträffade när vi läste första delen i Martin Olczak och Anna Sandlers serie "Jakten på Jack" någon vecka innan jul. "Trolldom i Gamla Stan" heter den. Han låg som ett litet ljus och lyssnade, och varje gång jag försökte vika hundöra och lägga ner läsningen för kvällen kastade han upp sin lilla hand och höll krampaktigt fast boken och tiggde och bad: "Ett kapitel till? Bara e-e-ett?" En dag hävdade han till och med att han längtat efter läggdags för att få "läsa i Jack".

Naturligtvis fick han de tre resterande delarna av serien i julklapp.

Vad trodde ni?

Vi är på fjärde boken nu.

I morse slog han upp sina ögon och beordrade mig att  "läsa i Jack" redan innan han hade vaknat, typ. Tyvärr för honom skulle jag gå och jobba, och hade inte tid. Då drog han täcket över huvudet och tjurade i säkert tre minuter innan han tittade fram och spände ögonen sitt strängaste i mig och väste mellan sammanbitna tänder: "Oookej, men när du är på jobbet då så får du i alla fall faktiskt försöka hinna skriva en till BOK OM JACK!!!"

Han är så sjukt sur på mig nu.

Är tydl världens sämsta på mitt jobb.

6 kommentarer:

Martina sa...

Åh! Älskar´t. Kom ihåg det där. Känslan när ens föräldrar slutade läsa mitt i något spännande. Man var ju liksom sååå inne i handlingen så att det liksom kändes som att man var med i berättelsen. Och sen - POFF! där slog den vuxne igen boken och - POFF! så försvann bilderna i huvudet. Som att filmen gått av på bion (händer ej nu, nej...) precis när det är som mest spännande. Typ så. Kanske man ska testa den där Jack på fem-och-ett-halvt-åringen jag har här hemma. Tack för tips!

Emma Söderblom sa...

Vilken tur att det finns fler serier om Jack som redan är skrivna då!

Lisa sa...

Alltså, vad ska man med en författarmamma till om hon inte fanfic:ar lite åt en? Jag bara frågar.

Susanne sa...

Åh som vi älskar böckerna om Jack! Känner sååååå igen det där med att vara "tvungen" att läsa ett kapitel till.
Kan då rekommendera även Legenden om Tann (http://josjos.se/blog/tag/legenden-om-tann/). När vi hade läst den klarade barnen av de flesta kapitelböcker. De var då 5,5 och 7 har jag för mig (2 år sen) och sen, den våren, gav vi oss på Harry Potter. 4500 sidor högläsning och jag ÄLSKADE det! Ett halvår tog det. Bästa läsupplevelsen någonsin.

Anonym sa...

Kanske de även gillar Guldkompassen av Philip Pullman? Min bästa läsupplevelse när jag var barn!
/Marie

annelie sa...

Min son älskar dem också. Kom precis en ny. Vi var på semester då så han laddade ner den i paddan och hetsläste dem. Jag längtar efter guidade turer för barn i Stockholm baserat på böckerna.