torsdag, december 29, 2016

Träslöjdslektioner vi minns

Hej bloggy,

det blev jul, den var god.

Jag tillbringade stora delar av helgen med pappa ute i hans snick. Vi snickrade ett nytt bokskåp som jag strax ska hänga upp utmed vägen hemma. Det gamla (som var ett skåp avsett för inomhusbruk) regnade av förståeliga skäl sönder efter ett och ett halvt år. Det nya har femårsgaranti, säger Mäster Snick. Det har taknock i aluminium.

Det bästa med att tillbringa julen i pappas snick var:

- att jag fick spika med spikpistol (förutom när jag tänkte på att spikpistol hade kunnat användas som ett sjukt obehagligt vapen i en skräckfilm var spikpistolen en BLISS, älskar spikpistolen nu.)
- att jag fick såga med kap- och gersåg. (Ger? Gir? Ger? Fick googla nu hur det stavades. Vad är ens ger? Otroligt konstigt namn. Men bra såg.)
- att allt man behövde bara fanns i nåt litet gömme, helt magiskt.
- att man fick plats och kunde breda ut sig på stora arbetsbord i rätt höjd
- att det var svinkul

Har inte fått så här mycket träslöjdslektioner sen högstadiet. Intensivkurs, 8 timmar, BYGG ETT BOKSKÅP. Nu ska jag ner i källarn och måla't.

Hörs!

2 kommentarer:

Katta Kvack sa...

Åh! Jag vill också snickra ett bokhus! Undrar vart jag kan guerilla-sätta upp det.

Robert W sa...

Så din far säger inte som Alfons Åbergs pappa? Låt bli sågen!!!