tisdag, december 13, 2016

Jag skulle vilja skriva om mödrarna

Alla dessa dagar som kom och gick, var de december? Varje morgon när barnen öppnar en ny lucka i adventskalendern frågar jag dem vad det är för datum och sen skriker jag av chocken. TRETTONDE?!? REDAN?!?

Jag har köpt en (1) julklapp.

Ja ja.

Jag har gjort mycket annat. Bland annat: Upptäckt pepparmynts-te och sett snart två säsonger av Skam. Älskar båda. T ex Nooras frisyr! Är this close att gå till frisören och ba: Klipp mig som Noora. Har även haft skjorta och läppstift två dagar i rad pga samma stilförebild (LIVSFÖREBILD), och ja, det tar ju sin tid och sin tankekraft att tänka på sina fiktiva teveseriekompisar och hur de har det och mår, julklapparna får väl vänta, herregud.

Andra grejer som hänt: Svante har varit lucia med krona och tre sorters sprayfärg i håret. Vi har tagit in en julgran. Gustav har blivit politiker. Jag har äntligen läst "Århundradets kärlekssaga" av Märta Tikkanen och är helt tagen.

Det här till exempel, fick mig att böla ner i morgonkaffet:

"Jag skulle vilja skriva
om mödrarna
jag skulle vilja skriva
om Fredrika
jag skulle vilja skriva
om dem alla
som är döda
och som jag älskar och saknar
och som hette Margit
Julia
Emma Ester
och Aurora Concordia
de som var gifta med Runeberg
och Gösta och Alfred
och Uno och Adam Edvin och Gustav Adolf

Jag skulle vilja skriva
om allt de gav i arv
och förstod och visste och kände
allt de orkade
ha överseende med
allt de trodde på och hoppades
och älskade"

Det var väl det, kanske?

5 kommentarer:

Johanna sa...

Jag borde reagera på Tikkanen, men pepparmynts-te? Hur ska det nu gå på skrivresan? / #EarlGrey4life #gemigbaraliteEarlGrey

Lina sa...

Jag älskar Århundradets kärlekshistoria! En av de bästa böcker jag läst.

Johanna sa...

HEAR YOU ang Skam och Noora som stil- och livsförebild! Även jag var nära med saxen...
Du vet att karaktärerna har riktiga instakonton va? :)

Lisa sa...

Jag har funderat i veckan på hur jag ska föra fram det här med teet till dig på skonsammast möjliga vis, Johanna högst upp. Det här kanske inte var rätt lösning? Jag är ledsen för obehaget jag eventuellt orsakat.

JA, LINA!!!

Och Johanna längst ner, visst då visst? Hon har också kortärmade stickade tröjor, den lyckliga jäveln. Så sjukt fint.

Kamilla sa...

Jag grät när Märta läste lite ur sin bok från scenen på en konferens jag var på.