måndag, november 14

Om att bo i Gnesta

Jag fick en fråga på ett gammalt inlägg på bloggen här idag om att flytta till Gnesta. Det är inte första gången det händer. Jag vet inte om folk frågar med fascinerad skräck i rösten "hur fan är det ens att bo i Gnesta?" eller om folk frågar för att de också är sugna på att flytta hit, det är förmodligen lite olika. Men jag pratar extremt ofta om hur vi trivs här. Om det verkligen går att jobba i Stockholm och bo i Gnesta (som Gustav gör), eller om man måste jobba hemifrån (som jag gör) för att man lackar ur på pendeltågen annars. Hur mycket husen kostar. Hur skolorna och förskolorna är. Hur människorna är. Hur livet är.

Hur SJ och SL sköter sig.

Jag har väntat på något slags bakslag i min känsla inför vår Gnestaflytt. Vi hörde det när vi flyttade hit. "Jaja, ni älskar det nu. Men om några år kommer ni vakna med panik och bara 'vad fan har vi gjort? Sa vi upp vår lägenhet i Stockholm för det här?'" Men det är tre år sen vi flyttade. Bakslaget har inte ens varit och nosat mig i hälarna.

Jag tycker om: Att vi har råd att bo i hus här. Att det är så förbannat fint i Sörmland. (Alltså har ni sett Sörmland? Med de öppna åkrarna och kullarna och skogen och sjöarna? Det måste vara ett av Sveriges vackraste landskap.) Att jag går tvärs över vägen och hamnar mitt bland det där fina. Att det är ett litet pluttsamhälle, men inte stillastående. Att det går pendeltåg hit från Stockholm. Att det är tyst. Att det är frisk luft. Att man aldrig behöver trängas med folk.

Jag saknar: En indisk restaurang. Rätt märke på hårfärg i matbutikerna. Att kunna ta sig hem kommunalt efter klockan 23.16. Alla de jag känner som inte bor här.

Typ inget mer?

Typ inget mer.

Och SJ och SL kämpar väl förresten på med varierat resultat skulle jag säga. Det är inte alltid smärtfritt.

3 kommentarer:

Thérèse Eriksson sa...

Kan relatera. Flyttade till Mjölby för tre år sedan och folk trodde vi var tokiga. Varför inte Linköping eller Norrköping liksom, som är riktiga städer? Och ärligt talat undrade vi nog själva om vi visste vad vi gett oss in på. Och nu - så jädra nöjda! 20 minuter med pendeln till Linköping och tågstation med anknytning typ överallt fem minuter hemifrån. Trivs så mycket bättre än vi någonsin kunnat hoppas, och då har vi inte ens ett hus än ;-)

Annika sa...

Så himla fint det verkar!

brysselkakan sa...

Kolla upp din länk till Krickelin, jag hamnade på en porr-site... Och så tror jag inte du vill ha det!