onsdag, november 9

Kvinnor och barn

Okej, skit i det där med bilder till alla inlägg, kan vi prata om Frida Hyvönens nya skiva lite? "Kvinnor och barn". Har lyssnat på den sex gånger i rad idag, och tänker inte sluta än.

Det här vill jag säga:

- Jag älskar den. Frida Hyvönen, när du googlar dig själv: Vill du bli min kompis? Har undrat detta sedan 2005.

- Vill skriva ut alla låttexterna och djupläsa dem som litteratur, framlänges och baklänges.

- Kan vi ha som en liten textcirkel om dem nu?

- Undrar: Varför gör brorsan i "Sjön" blixtlås-stängs-nyckel-slängs-rörelsen? Diskutera i smågrupper. Also: "Äldst-pojken Jonsson föll ihjäl sig idag", FÖLL IHJÄL SIG? Här får ni föreställa er hur jag ser ut som en hjärtögonemoji pga geniuttryck.

- Och varför har ingen har sjungit om termosar sådär förut? "Vi hade med oss en termos av plast/med en extramugg utöver den som satt fast", åh lelle termos! Älskar dessa textrader så innerligt, det är en sån perfekt detalj, så ovan i en låttext. Har termosar aldrig fått vara med i popmusik innan? Har termosen varit helt bortglömd i lyrik över lag? Åh, lelle termos!

- Andra favoriter: "Drömmer om vänner i vardagen/och ett samtal utan slutstation. Och jag drömmer om grannar/som orkar byta några ord. Drömmer om vänner i vardagen/och en rimligare jord" i "Vänner i vardagen".  Dessa exakta tankar måste Frida Hyvönen visserligen snott inifrån mitt huvud, men det är okej. Jag förlåter det.

- Eller: "Om jag mot förmodan blir kär igen, då ska jag inte agera/Bara andas väldigt lugnt och låta det passera." (!!!)

- Eller i "Min stad", när hon sjunger om Stockholm och bara: "Jag har fortfarande svårt att hantera när nån går runt och skryter om/Att de aldrig varit längre norrut än till Uppsala/Aldrig varit längre norrut än till Gävle/Det är fan inget att skryta om." Det är möjligt att det blev extra kul för att jag hörde textraden på väg hem från Gävle där jag just varit för första gången och tänkt tanken "vad mycket SNÖ ni har här uppe" som en tvättäkta idiot. (OBS! Har varit norr om Gävle.) (Men inte mycket.) (Hey! För mig var Jönköping "norrut" när jag växte upp.) (Förlåt.)

- Extra kul, skrev jag det? Det är inte "kul" som är den övervägande känslan annars. Det är väl... ångest. Älskar tydligen texter om ångest och termosar och vardag? Kunde man ju räknat ut.

- Har läst många som beskrivit skivan som drabbande och att de nästan vill värja sig mot texterna för att de kommer så nära, och är så personliga. Fattar exakt. Men min tydligaste känsla när jag lyssnar är: Inspiration. Vill aldrig göra något annat än skriva, skriva, skriva (om kvinnor och barn) nu. Det händer nån gång vartannat år eller så att jag hittar en bok/låttext/film som har den effekten på mig OCH JAG ÄLSKAR DET, for obviuos reasons.

- Den här käftsmällen, förresten: "Du tycker det är härligt/Med en kvinna som kan allt/Spela, sjunga, byta däck/Tänk fritt och koka palt/Tror du att jag är glad och nöjd med/Att få slita hårdast?/Min önskan är att lägga mig i en varm famn och vårdas."

- Slutar väl nu?

- Eller jag menar, trycker play igen och håller tyst.

- Skitbra album. Favoritlåt just nu: "Drömmen om dig".

4 kommentarer:

Jo sa...

Men HUVUDET PÅ SPIKEN på allt jag gått och tänkt de senaste dagarna! Jag har lyssnat konstant sedan albumet släpptes och går till och med på extra långa promenader på väg till jobbet, bara för att få lyssna lite extra. Det är nästan som att jag lyssnar på en riktigt spännande ljudbok och bara vill höra ett kapitel till, och ett till - men att det handlar om musik istället för bok. Tror aldrig jag känt så tidigare och jag är heeeelt tagen!



Anonym sa...

Men den måste jag ju bara lyssna på! Jag är väldigt svag för norrländska ord och uttryck som är så målande. Och jag känner en kille som är kompis med Frida! Är lite mallig för det. ;)

Annika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annika sa...

ÄLSKAR DEN! Ska börja betala Spotify premium enbart för att kunna lyssna på Fredag morgon på repeat. Den är så mitt i prick att mitt hjärta går i kras av gamla minnen jag vill förtränga. Älskar, älskar, älskar den ❤️