tisdag, november 22

Kortärmade stickade tröjor

Det här är vad jag tänker på idag: En gång (för snart 20 år sedan) hade jag två stickade, kortärmade tröjor som jag älskade. Stickade kortärmade tröjor är väl kanske världens mest opraktiska plagg för stickat är ju ofta jättevarmt (dvs vinterplagg), och kortärmat är liksom inte vinterkompatibelt. Men icke desto mindre så älskade jag dessa tröjor så väldigt innerligt att jag nu tillbringat en (eller kanske två) timme (eller kanske timmar) med att googla angora short sleeve och stickad tröja kort ärm. VARFÖR FINNS DET INTE ÖVERALLT? VARFÖR ÄR LIVET SÅ SVÅRT? VARFÖR ÄR DET BARA MICHAEL KORS I HELA VÄRLDEN SOM VERKAR HA FATTAT ATT DET HÄR PLAGGET BEHÖVS? VARFÖR KAN JAG INTE STICKA (I ANGORA ELLER ANNAT FLUFF)?

Diskutera i smågrupper.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill bara säga att ditt inlägg värmer! I min garderob finns en ljuvlig senapsgul KORTÄRMAD stickad kofta som min mormor både stickat och använt. Jag älskar den! Men jag använder den för sällan. Nu fick jag ny energi. Det finns människor där ute som älskar kortärmade stickade plagg. I morgon bär jag mormors kofta. Med nyfunnen nyvunnen stolthet. Tack!

/e

Åsa sa...

Här i Portugal har nästan alla stickade plagg kort ärm. Till min förtvivlan. Du får åka hit på skrivresa igen.

anna sa...

Tips: Gå in på användarnamnet idberg på Instagram. Hon är som jag förstår det inblandad i podden Rätt avigt (https://rattavigt.wordpress.com/) och har flera bilder på ljuvliga kortärmade stickade saker som hon själv tillverkat! Snubblade över hennes konto typ ... igår och ba "just det! Det är ju väldigt fint med kortärmat stickat". MYCKET lustig slump!

Ida sa...

Vill minnas att jag köpte sådanna på esprit. Eller om det var benneton. Har nog en roströd kvar. Kan tänka mig att sälja till någon som kommer att älska den. Om jag hottar den. Dvs.

Ann sa...

Försökte skriva en kommentar i går men blev tydligen ingen :( Ville bara tipsa om att det finns massor av kortärmade stickade tröjor hos retromärken som Emmy design, Heyday eller Collectif!

Hittade även denna etsyshop i dag:

https://www.etsy.com/shop/ainselkestylehaus

Ann sa...

https://www.collectif.co.uk/clothes-c1/knitwear-c13

http://www.emmydesign.se/en/webshop/knitwear/

Maria sa...

Ja! Och med en kofta över i exakt samma färg och material. Tror det kallas jumper-set..? Så himla tjusigt! Letade också ihjäl mig för några år sen men tvingades ge upp.

Garderobenmin sa...

Världens bästa plagg, speciellt för kontoret i vintertid! Kör med skjorta eller långärmad polo under och känner mig rysligt fransk å snygg. Happy hunting!

Anonym sa...

Kashmirtröjor gös ofta kortärmade! Soft Goat har bland annat. MEN de är rätt dyra samt inte lika fluffiga som angora... :/

Lisa sa...

I love you all, tack för vidare let-tips!

Anonym sa...

Var sugen på julmusik och hittade din julspellista onekligen jul på min spotify som jag hittade på din blogg för flera år sedan. Och så kom jag på att jag inte läst din blogg på flera år. Så nu är jag här igen :D Håller med om tröjan. Villhöver en sådan också!

Anonym sa...

Jag fick två ljuvliga kortärmade i ull av en vän för några år sedan, och de var köpta på Benetton. =) Har en tröja eller en skjorta under.

Mitt tips är annars att kolla lite på tankpostorderfirmorna, har sett där ibland, och saluförs bla med en kortärmad tröja och en kofta i samma färg ihop.
/C.

Anonym sa...

Tant-postorderfirmorna skulle det stå, inget annat!
/C.

Åsa sa...

Hej!

Här brukar jag köpa mina: http://missfortune.co.uk/index.php/clothing/retail-tops.html