fredag, november 25

Bääääär mig till lördag

Den här veckans konfliktnivå i hemmet: kanske 8 av 10 på krigsskalan mellan mig och mina avkommor. Eller om det är mellan mina avkommor och världen i stort? Eller om det är mellan mig och världen i stort? Ingen vet, men det resulterar i alla fall i att vi är ovänner. Det har börjat i ungefär samma sekund som jag hämtat på förskola/skola på eftermiddagen (BÄÄÄÄÄR MIG HEM!!!), och fortsatt tills vi somnat av ren utmattning några timmar senare (BÄÄÄÄÄR MIG TILL SÄNGEN!!!), och börjat om igen sen på morgonen (BÄÄÄÄR MIG TILL FRUKOSTEN!!!). Gnäll och gråt och skrik och vrål och lirk och tröst och längtan efter att konstant få befinna mig under ett par hörselkåpor, på behörigt avstånd från allt... ljud. Gud, vad vi är trötta. Nu är det helg.

(BÄÄÄÄÄR MIG TILL CHIPSEN!!!)

Det är inte så roligt när man i en stund av klarhet hör sina egna reaktioner som utifrån och inser att det kanske inte ens är barnen som gnäller exceptionellt mycket, det kanske bara är jag som... tappar det för minsta lilla. But then again så är väl november sällan särskilt rolig över lag, så vad hade jag väntat mig?

Imorgon ska jag svära över julstjärnor som hänger snett och sladdjävlar som hänger fult och kanske gå i pyjamas till klockan fyra.

4 kommentarer:

Susanne sa...

Alltså jag är HELT övertygad om att det är november.
Helt galet när man stegar ut från sig själv och hör hur man låter. Huga.
Stackars barn brukar jag tänka. Men sen ligger vi där på kvällen i sängen och myser och läser och då känns det genast aningens bättre.

Katta Kvack sa...

Relaterar SÅ HIMLA MYCKET. November har varit tuff och i synnerhet de senaste två veckorna. Jävlar vad det gnälls och skriks och nej, det är inte bara barnen här heller.

Ylva sa...

Du har influerats av Johanna (konstigt vore det väl annars); "egna reaktioner som utifrån". Norrländskt och fint.

Emi Guner sa...

mitt yngsta barn (av 3) är nu 9. vi har det fortfarande så där ibland.
mitt enda tips är att ha med sig olika saker att äta redan vid hämtning.

tycker det ofta har gjort all skillnad i världen jämfört med när jag inte haft det. dr jekyll/mr hyde-skillnad.

typ lite vindruvor / varm choklad i termos (vår termoströskel är borta efter vardag där man måste packa termos varje dag) , mutlussebulle osv.

ficklampor också bra för distraktion.

feel free to ignore dessa tips om du redan kört dem utan framgång.