måndag, oktober 24

Osorterade saker jag tänker på

- Jag har haft fem lektioner för åttondeklasser på högstadiet idag. Ingenting i världen gör mig tröttare än att ha fem lektioner för åttondeklasser på högstadiet på en dag, även om just dessa klasser var: roliga, bra förberedda, top notch. Blir ändå trött på gränsen till död av det.

- Böcker har Augustnominerats. Jag var inte där på grund av trött på gränsen till död.

- Men jag tänker på kategorin med böcker för 9-12 åringar. (Noll nominerade i den åldersklassen i år och många andra år.) Hur jag tror att deras status blir lidande av att (nästan) inga vuxna läser dem, (nästan) inga vuxna någonsin talar om dem, ingen skriver om dem. De behöver inte högläsas, så vad vet ens vuxna människor om utgivningen av böcker för 9-12 åringar? Pyttelite.

- Själv läser jag Bad feminist av Roxane Gay. Igår strök jag under grejer i den på grund av "vill komma ihåg". Detta beteende har jag inte använt mig av sedan cirka 1999.

- Förlåt Johanna, som nu kommer att få låna en bok med understrykningar i.

- JAG TITTAR PÅ TRANSPARENT! DET ÄR EN TV-SERIE! DEN ÄR HELT SJUKT BRA!

- Min man (okej, sambo) har gått in i en surdegsbrödbakarpsykos. Det sista jag såg honom göra i morse (måndag 07.20) innan jag körde till högstadiet var: baka bröd. Det första han gjorde när han kom hem (måndag 18.30) var: baka bröd.

- Bröd är verkligen, verkligen gott, people. Jag är mycket lycklig.

- Min ridskola lägger ner till jul.

- Hästemoji.

- Ledsen emoji.

- Trött emoji.

- Zzz.

9 kommentarer:

Lotta sa...

Att mellanåldersböcker blir bortglömda är en av anledningarna till att Bladen brinner behövs! keep up the good work!

Thérèse Eriksson sa...

Vad Lotta sa!

Plus: vilken otur du har med ridskolor! Heldumt ju!

Kerstin sa...

Hej! En övrig fråga: Har en elev i år 8 som vill bli författare och jag tipsade henne om att kolla upp din författarskola, men den verkar inte finnas kvar på SvD nu när jag kollar runt själv på kvällskvisten. Finns den att få tag på någonstans? =)

Lisa sa...

Lotta & Thérèse: PUSS PÅ ER! (Och ja, med ridskolorna? Börjar tro att det är jag som är den felande länken.)

Kerstin: Jo, här hittar jag fortfarande alla tio delarna, (scrolla neråt så kommer del efter del): http://www.svd.se/10-steg-till-att-bli-en-forfattare#sida-2

Lotta L sa...

Tjena!
Hittade hit idag och när jag kollade vilka böcker du skrivit reagerade jag på att de stod om ingelstad i en av böckerna,där bodde jag innan jag flyttade till Skåne 1988,har du bott där?

Jag gillar din blogg för övrigt :-)

Vänligen Lotta

Lisa sa...

Hej Lotta L! Ja! Jag är uppvuxen i Ingelstad och har bott där i 18 år :)

Lotta L sa...

Roligt :-)
Jag bodde på Klintesvägen precis vid sjön,mysigt :-)

Koko sa...

Jag läser också Bad Feminist just nu, fast stryker inte under någonting. Dels brukar jag inte göra det, dels är det en bibbabok.

Kerstin sa...

Tack! Eleven hade själv hittat på den, ungdomar och deras internetskills...