fredag, oktober 7

Follow the money

Kan vi prata lite om den nya ("nya") danska teveserien "Follow the money" som går på SVT på söndagar nu? Jag har i veckan sett ikapp alla de nio avsnitt som sänts. Det här är vad jag vill säga:

- De säger "god arbejdslyst"!!!

- They had me at "god arbejdslyst".

- Ända sedan "Borgen" älskar jag alla serier där de säger så till varann lite hit och dit. Det vill säga alla danska serier.

- Mmm... Borgen.

- Men okej, "Follow the money".

- Den svenska jädra tomten? Skjut honom någon snart, please. Så otroligt störande med sin sävliga, monotona stämma. "Ska jag göra något?" Nej, det ska du inte, du bara förstör, försvinn.

- Är det inte spännande att alla (förutom den svenska jädra tomten) i serien är till hälften osympatiska, och till hälften sympatiska? Men vet liksom inte alls om man ska heja på dem eller inte, de gör så DUMMA grejer hela tin och ändå kan man inte låta bli att gilla dem.

- Förutom också Alf, som inte gör några dumma grejer, honom gillar man jämt. Och med "man" menar jag "jag". Min lista över karaktärer jag känner mycket starkt för i serien: 1. Alf, 2. Nicky och 3. Den nervösa tönten Hans Christian eller vad han heter.

- Känner även starkt inför Claudias hår!!! Otroligt glansigt.

- Och så tycker jag det är sånt mys att karaktärerna kan vara frånskilda och ändå ha en fungerande relation och vara ganska snälla mot varandra och liksom försöka få sitt delade-vårdnad-om-barnen-liv att gå ihop, genom att kommunicera och typ... hjälpa varann. Har man någonsin sett det på teve? Inte så ofta.

- Alfs tröjor!!! Det här är den andra deckarserien jag ser på kort tid som får mig att vilja gå omkring i skjorta med liten krage och en stickad snygg tröja över 100% av tiden. Förra gången var det Marcellas garderob jag ville åt. Nu är det Alfs.

- Slut på lista. Vad vill ni säga?

9 kommentarer:

Johanna sa...

Att Claudia Moreno förutom sitt hår jämt har snygga kläder? Och väldigt danska.

Lisa sa...

Alltså vadå, är hennes kläder danska? Hur ser man det? Håller med om skitsnygga. Tycker även: Overkligt att hon är sådär snygg när hon sover så lite som hon gör. Det är typ i en scen som hon ser blek och pressad ut för att de sminkat hennes läppar nästan grå, alla andra scener ba: SUPERSNYGG.

Anonym sa...

Unskull.... Låter t.o.m. Vackert

Rebecka sa...

Har inte sett, borde kanske ta och göra det :)
www.nouw.com/hellofebruary

Johanna sa...

Men dom ser bara danska ut, inte vet jag?! Snygga dansks designkläder, ett visst stuk, precis som dansk inredning - man vet bara att det är det.

Susanne sa...

Håller med om allt. Älskar serien. Älskar Danmark. Älskar dansk design och kläder. Vill typ bo i Köpenhamn! Och ikväll är det SISTA AVSNITTET!

Karin sa...

Älskar din analys!! Håller med om allt, speciellt det om Alf (mys!). Men alltså, stör mig så på att Claudia gör så otroligt korkade saker, hon som är supersmart jurist?! Dömer man henne hårdare för att hon är kvinna..???
Iaf, det kommer iallafall en säsong två snart enligt säkra danska källor, jag längtar redan!

Fridah sa...

Men varför är Claudia helt okej med att det hela tiden kommer folk unannounced hem till henne på nätterna? Jag hade aldrig kunnat slappna av om jag var hon, OCH: HUR kan Bertram inte vakna av att det springer näringslivstoppar i lägenheten stup i kvarten? Alla barn jag känner hade vaknat på en millisekund?!

mor Lena sa...

Roligt att läsa era kommentarer. Själv har jag velat : skjuta tomten, be Claudia skärpa sig, OCH BE NIKI ATT SLUTA RÖRA TILL SAKER SÅ FÖRBANNAT!! Jag är mest orolig för det unga paret, för de behöver inte mer skit.