tisdag, september 6

Om diadem och annat tjafs

Mina barn är så sjukt söta när de sover. Detta säger jag inte som ett tokroligt uttalande i stil med "SKOLAN ÄR BÄST! på sommaren" (som jag för övrigt hade tryckt på en rosa keps med plastskärm när jag var åtta), det handlar inte om att de ligger still eller är tysta eller allmänt ojobbiga när de sover, det handlar om att DE ÄR SÅ JÄVLA SÖTA BARA, jag blir galen. Varje kväll när jag går in för att kolla så de sover ligger de där i enda stor gosig hög och är urgulliga med någon liten naken arm slängd över brorsan och håret på svaj och kinderna helt varma, jag får hejda en impuls att fota dem och/eller böja mig ner och trycka in näsan i de där kinderna 100% av gångerna, gnyyyyy.

Det om detta viktiga.

Svante gick till förskolan med diadem i håret. Han vill inte klippa luggen men tycker ändå den är svinjobbig att ha i ögonen, så jag tipsade om att det finns diadem här i världen och visade honom ett och han älskade det. Det första som hände när han kom in på förskolegården i morse var att en av hans kompisar frågade varför han såg ut som en tjej. Det blir mycket intressant att se om diademet sitter kvar när jag hämtar honom i eftermiddag. Om hans "det är coolt, kolla vad snygg min lugg är nu, jag älskar diadem" har förvandlats till något annat och vem jag i så fall ska ryta på.

Det finns så mycket att ryta på.

Ibland skrämmer det skiten ur mig mig att de ens måste gå upp ur den där sängen, att man måste väcka dem på morgonen och skicka ut dem i världen, att de inte bara kan få ligga där med sina mjuka kinder och håret på svaj med en naken arm över sin brorsa och känna sig skitcoola i sina diadem i evig tid.

13 kommentarer:

Ylva sa...

Åh, diadem! Skrutt att inte killar ska kunna ha det. Ta pannband i stället då. Om du inte följer Knivlisa på blogg och insta rekommenderar jag att göra det. Hon har en son som älskar att klä sig i klänning.

Pippigull sa...

man ska ju inte behöva försvara om man har diadem och är pojke. MEN om det blir tjafsigt kan man ju alltid hänvisa till Zlatan
http://www.idrottensaffarer.se/files/editor/Zlatan_fortvivlad.jpg

eller beckham (inte lika känd på förskolan kanske...)

https://cdn3.cdnme.se/cdn/7-2/205232/images/2011/untitled_157829959.jpg

manligare män har väl sällan skådats...

Anna sa...

Åh, detta är nästan mitt svåraste som förälder! Min son (snart 6) har glittriga ljusblå skor som han ibland får höra att han ser ut som en tjej i, men tack och lov verkar han inte bry sig så mycket. Och tack och lov har han en klok storasyster som försvarar honom på skolgården och får med sig sina kompisar. Jag har tjuvlyssnat på konversationer i stil med detta:

- Alltså, en i FA sa till min lillebror att hans skor ser ut som tjejskor, har ni hört så tramsigt?
- Ameh, alla får ju ha de skorna de tycker om, vadå tjejskor och killskor? Så töntigt.
- Jag tycker han är supercool i de skorna!

Ändå, vill helst låsa in dem i en värld av bomull och regnbågar.

Malin sa...

Gud vad fint. Börjar grina.

Lisa sa...

Min son grät igår för att de andra på skolan skulle tycka att han var "dödslöjlig" för att han hade plåster med katter på. Ibland vill man bara hemskskola...

Maria sa...

Fy vad deppigt :(

Eva sa...

Hur gick det???

Anonym sa...

Det oerhört trista är ju att tjejer som klär sig som killar aldrig får några hånfulla kommentarer. (Jag vet för jag var och är fortfarande en sån.) Käckt att vara pojkflicka, mesigt att vara "flickepojk".

Ann Margret

urban&I sa...

Hejsan,
Mitt namn är Karin Olsson. Jag vill tipsa er om Urban & I som är en tjänst för dig som är bloggare och som vill tjäna pengar på din blogg. Genom att använda vår tjänst får du inspiration till nya inlägg samtidigt som du gör din blogg mer attraktiv för dina läsare. Maila mig på karin.olsson@urbanandi.se så kan jag skicka mer information alt gå in på urbanandi.se direkt och bli medlem idag.
Är du redan medlem? Då får du gärna tipsa dina bloggvänner om oss.
Åldersgräns 16 år.
Mvh, Karin

Anonym sa...

Anonym / Ann Margret 18:46
Jag vet inte när du är född, men upplever det som om utvecklingen faktiskt gått fel väg på detta området. När jag var liten (sent 70-tal / tidigt 80-tal) var barn barn - _alla_ hade pottfrisyr och gröna / bruna / röda / gula / blå kläder. Det var liksom inte prio ett att se vilket kön ett barn hade, och inte heller panik om man inte direkt kunde läsa rätt kön utifrån utseende.
Vet att det tyvärr kan vara mycket tuffare nu än det var då för flickor som 'klär sig som pojkar' -vad nu det är? Byxor, jacka, skor som _inte_ har frostfigurer/spets/glitter på sig?
Min dotter som velat ha kort hår blir ständigt tagen för pojke, och ifrågasatt som flicka 'varför har du killfrisyr?' / 'du borde ha klänning på dig så att man ser att du är flicka, fast du har kort hår!' - tycker pressen på att vara flickflicka verkar vara mycket större nu än då.

Som tur är vet mina barn att det inte finns flick- eller pojk-kläder / -frisyrer / -färger, något de också är bra på att informera andra om!

Tantaugusta sa...

I min sons klass, de går i trean, går en pojke som är flicka fullt ut. Långt hår, klänningar, halsband, leker bara med de andra tjejerna etc. Och ingen har med ett enda ord kommenterat detta så vitt jag vet. Så det finns ändå hopp på området.

Anonym sa...

Jag är född 1949 och minns hur barn såg ut då på sent 70-tal/tidigt 80-tal. Får ändå en känsla av det går lite framåt när jag läser Tantaugustas kommentar.

Ann Margret

Lisa sa...

Verkligen, Ann Margret, det där blev jag helt glad av att läsa jag också :)