söndag, augusti 14

Typ tillsammans

Söndag kväll innan vardag, imorgon börjar hur vill du ha det med lämning och hämtning i veckan, kan du lämna imorgon, så hämtar jag, och så tänkte jag vara i stan på torsdag, kanske hela kvällen, kan det funka, yes, yes, jao, ska du vara borta någon kväll? Rufus är väldigt exalterad. Han har bestämt: Vad han ska ha på sig (kanske skjorta). Hur han ska ha sitt hår (nyklippt med sprayfärg). Vad han ska prata om med sina kompisar på fritids (gaming). Svante verkar mer inne på att satsa på en karriär som ledig, och aldrig göra något annat än att ha sommarlov. Själv känner jag mig redo. Vardag  har sin charm.

Har höga förväntningar på höstens upplaga av vardag också, för vi har två kompisfamiljer som flyttat till Gnesta i sommar, som kommer ha barn på samma förskola som vi. Vi har gjort ett schema där vi turas om att hämta hela högen med fem barn några gånger i veckan, så att alla inte behöver kasta sig på tidiga tåget hem. PLUS! Vi har hyrt en kolonilott ihop där vi ska odla potatis och lök. OCH! Vi har en chattgrupp för spörsmål som: "Kan någon vattna våra tomater i helgen?" eller "Vill någon springa en runda?" eller "Ställer fram vin och ost i vardagsrummet nu, just saying, kom den som vill."

Har aldrig varit närmare känslan av att leva i kollektiv (fast i varsitt hus 100 meter från varandra). Det kanske skiter sig redan två veckor in på terminen, MEN KANSKE OCKSÅ INTE, kanske är vi genier, kanske är det så här man får ihop sitt livspussel.

14 kommentarer:

Lisa sa...

Det låter superbra!

Johanna sa...

Genialiskt!! Alla våra vänner som flyttat till hus har flyttat åt exakt varsitt håll. Synd, vill att alla ska samlas på samma ställe :) Det verkar SÅ härligt.

Lisa sa...

Det där är banne mig min dröm.

Anonym sa...

Men vad trevligt det låter! Nu fick jag lust att flytta till Gnesta!

Ann Margret

Thérèse Eriksson sa...

Wow, det låter heeelt underbart! Precis my kind of kollektiv!

Jenny sa...

I två år nu har jag tjatat på mina vänner att flytta till Fruängen där jag bor just för att ha det sådär som du beskriver. My gadd vad avundsjuk jag blir! Stort grattis till livspusslandet!

Anonym sa...

Precis så där vill jag ha det! Kollektiv, fast i varsitt hus, med folk man redan vet att man gillar = hur bäst? Så himla smarta grejer ni hittat på också!

Colombialiv sa...

Åh! Som Friends, ju!

Jennifer sa...

Åh, låter perfekt! :) Hoppas det funkar riktigt, riktigt bra för er!

Maria sa...

Vilken dröm! Fasen, så vill jag ordna det också. Hmm.

Anna sa...

Ligger och hyperventilerar efter första dagen av hämtning av barn på två olika ställen, tog mig en timme och fyrtiofem minuter från att jag lämnade jobbet till jag var hemma. Jag behöver en plan, din låter saweeet!

Elin sa...

Det låter jättemysigt, jag funderar själv på hur jag ska få till en mer kollektiv tillvaro. Utan barn. Eller delvis med mina syskonbarn, delvis med folk. Bara. :)

Ingela sa...

Åh vilken dröm! Jag bor långt från gamla vänner, men känner spontant att jag borde bli bättre på att ordna det så med nya vänner jag fått i vårt kvarter. Varför ska alla stressa med sina barn och sina tider när man kan hjälpas åt och dela upp det! Jag vågade förra veckan för första gången fråga en av våra nya bekanta om vårt barn kunde vara där (hon skulle vara ledig) när det var planeringsdag för jag kunde inte vara borta från jobbet, och det gick ju utmärkt. Win-win för alla. Barnen blev så glada när de fick leka ihop en hel dag, hon fick en superenkel dag och hann läsa bok till och med för barnen var ju glada och nöjda och krävde ingen underhållning, och jag kunde vara på jobbet och vara med på det inplanerade mötet. Hjälpa varandra is the shit! Har redan lovat att vi tar nästa planeringsdag! :)

Njut av att ha vännerna i närheten!!

Kim sa...

Låter helt fantastiskt! Du får uppdatera oss om hur det går fortsättningsvis ;)