lördag, augusti 6

Lördag 20.23

Testar denna helt nya grej just nu: Bo hemma hos min bror (med familj) när jag är i Småland. I vanliga fall bor jag by default hemma hos mamma och pappa såklart, men den här gången har de huset fullt med annat besök, så jag bor hemma hos min bror, och det är ETT SÅNT JÄDRA MYZ, känner mig nästan kär. Nu till exempel, nu sitter han mitt emot mig och PLINKAR PÅ EN FREAKING GITARR, och han har gett mig vin och han grillar rotselleri och lagar kantarellgrejs och vi har inte sagt något till varann på säkert en halvtimme och vi lyssnar emellanåt på Elton John. Jag älskar min bror. Innan idag var vi och plockade svamp. Eller ja, letade svamp kanske. Vi hittade sammanlagt 13 stycken. Imorgon ska jag jobba. Det är ett gäng asdriftiga unga tjejer som anordnat en berättarfestival (word world - unga berättares festival) här i helgen, och jag ska dit imorgon och prata skriv i fem timmar. Också myz. Är väl kanske full eller nåt, men älskar livet. Hej på er.

9 kommentarer:

Lina sa...

Hej Lisa! Jag undrar om du (eller någon annan) har några bra tips på kapitelböcker för barn som ligger på gränsen mellan bilderbok och kapitelbok. Min yngsta är 4,5 och vi har tex läst Lillebror och Nalle (älska!) och böckerna om Herr Groda och Herr Padda. Men sen då!?
Känns som att steget till LasseMaja och Astrid Lindgren är lite långt.
Har du några förslag? Har för mig att du skrivit om en bok som heter Snöleoparden?
Stort tack på förhand!
Och tack för en härlig blogg!

Fatima sa...

Åh, jag hakar på här med min 5åring i åtanke.

Sofie sa...

Låter riktigt mysigt :)

Anonym sa...

Vår 5-åring som "hatar" kapitelböcker älskade "Nina och snöleoparden" OCH det har tydligen kommit en uppföljare - Nina börjar skolan!

/Catharina

Lisa sa...

Hej Lina och Fatima! Ja, "Nina och snöleoparden" av Emi Gunér är det absolut bästa tipset i kategorin som jag har. Och uppföljaren nu då, "Nina börjar skolan". Det är som en blandning mellan bilderbok (stort format, många färgbilder) och kapitelbok, och alla kapitel är avslutade, så man kan läsa ett kapitel som en saga en dag, och sen ett annat när andan faller på som en annan saga en annan dag. PERFEKT! Sen älskade min 5-åring också "En myras liv" av Linn Gottfridsson, men det är mer av en "vanlig kapitelbok", med handlingstrådar som löper längre över kapitlena och kräver att man kan hänga med och kommer ihåg på ett liiiite annat sätt. Men innehåll/ämne passar verkligen klockrent från 5 år.

Lina sa...

Toppen! Jag ska testa båda två! Tack!

Mikaela sa...

Denna gillade både 6-åringen och 9-åringen

Håkon Övreås: Brune (inte så mycket bilder, men rolig)

https://www.adlibris.com/fi/haku?q=%C3%B8vre%C3%A5s%20h%C3%A5kon&filter=grouped_language_fi:ruotsi

En myras liv gick också hem och

Jonsson, Mats: Monstren i skogen (del 1 av 3)
Mycket bilder, hon som börjar skolan nästa vecka läste den själv.


Mi

Mikaela sa...

Sen finns ju också "tjocka" böckerna om Mamma Mu, med korta berättelser om Mamma Mu och Kråkan. + Lillebror och Billan (ifall ni råkat missa dem) :-)

Lina sa...

Åh, vad härligt med massor av nya böcker att utforska. Tack!