måndag, juli 4

Åksjuka barn i bil

Sara bad om tips och råd kring "hur man gör för att inte bli TOKIG som förälder till stackars superåksjuk avkomma?" Vi har provat:

- Åksjukarmband från apoteket (tyckte inte de hade någon effekt, och det var svårt att få barnet att inte ta av sig dem).
- Sätta ett plåster över naveln (för att det lät så jädra SJUKT när jag fick tips om det, så vi var tvungna att prova. Internet säger att det ska funka! Jag säger: Nä.)
- Nån utskriven åksjukemedicin i flytande form som han skulle svälja. (Minns inte vad den hette, minns bara att den INTE funkade, men det kan lika väl ha berott på att han hatar att svälja flytande medicin. Han kräktes typ bara av själva medicinen?)
- Postafen (som ju är receptfria åksjuketabletter från apoteket. Jag bröt dem i små, små bitar och gav till Svante i minidos, fast han egentligen var för liten. Jag gav honom mindre än en halv, från det att han var 3, kanske. Det funkade! Lite då och då.)

Men mest har det här funkat för oss: Köra på kvällen. Oftast kräktes han inte om han somnade innan han blev illamående. Så vi har kört mycket på kvällen/natten. Och sen han blev stor nog (för att vända stolen framåt?) har det släppt. Det var kanske som värst när han var 0,5 år till 2,5 år?

Våra barn får aldrig göra något annat i bilen (läsa, se på ipad etc) än att sitta rakt upp och ner och lyssna på musik/sagor från bilhögtalarna. Så fort vi åker tåg och låter dem se på film går det åt skogen. Vi rullar ner fönster med jämna mellanrum, och tar gärna pauser. Har alltid en plastpåse i baksätet. Andan i halsen. Hjärtat i halsgropen. Eller ja, hade, nu är det faktiskt lugnare. Det underlättar ju också att han är så stor att han kan säga till när han börjar må illa nu? Innan gällde det mest att hålla utkik efter när han tog ur nappen ur munnen. Då hade man två sekunder på sig att få upp plastpåsen.

Uh.

Har ni fler tips? Ös på i kommentarsfältet!

18 kommentarer:

Anna - Boktycke sa...

Testat ingefärstabletter? De fungerar susen för mig.

Anonym sa...

Ingen mjölk/youghurt innan resan. Inte heller bubbelvatten. Det har hjälpt oss!

Nina

Eva sa...

Min äldsta, som är 12 nu, har varit galet åksjuk från att hon var under året fram till för något år sedan. Vi pratar mindre än 5 km om man hade otur. Länge var det enda som fungerade Lergigan, tror att det är den där flytande, receptbelagda som du nämner. Postafen fungerar numera och behövs bara för längre sträckor.
Så egentligen har jag inga tips för undvikande, men det blir lättare när de blir större och lär sig hantera det. Det bästa tipset jag fick var att ha en leksakshink i bilen. Mycket lättare att hantera än en påse och hon lärde sig tidigt att klara den själv när det behövdes. Sen byter man bara påse i den lilla hinken och gläds åt att åtminstone slippa sanera bilbarnstolen igen. /luttrad

Josefine sa...

Galet, konstigt, you name it men plåster på naveln fungerade faktiskt på min dotter när hon var liten. Utan plåster - kräkfest, med plåster - kräkfri biltur. Åkte många mil på autobahn när hon var liten då vi bodde utomlands och plåster fungerade varje gång.

Louise Hedberg sa...

Mitt tips hjälper inte sjukan men gör den mycket lättare att ta hand om.
Jag hittade en gammal hink av mindre modell som jag trädde plastpåsen i. Mycket lättare att hantera. Min tjej kunde till och med hålla delvis själv.

Agneta sa...

Vi fick tipset att äta något med kolhydrater, dels före, tex pasta, dels lite då och då under resan. Vi körde mariekex. Det funkade.

Anonym sa...

Ingefärstabletter eller kanderad ingefära från hälsokosten i kombo med åksjukearmband säger jag! Samt att ha sådana där praktiska kräkstrattar till hands. (Sånna som sjukvården har, med en krage med typ en plaststrumpa i, fempack på apoteket.)

Anonym sa...

Att ha svalt i bilen och att ge barnet tuggummi! Det är placeboeffekt såklart, som de flesta andra tips, men det har funkat. //Emma

Malin sa...

Jag lider även i vuxen ålder och hålla svalt är alltid nödvändigt annars kommer åksjukan som ett brev på posten och har provat allt genom åren (även receptbelagda svinstarka historier som gjorde att jag mådde ännu sämre än åksjuk) men det enda som hjälper nu är ingefärstabletter och calma åksjuketuggummi. Och imponerande nog klarar jag ca 40 min tågresa på endast ingefärsttabletter men då gäller det att sitta helt still och titta ut och åka framåt.

Stella sa...

Har inte kunnat testa själv och funkar bara på barn som är större än mitt (2.5) men när det kommer smygande - upp med benen, ja de måste väl vara vikta eller nåt, tydligen ska magmusklerna hjälpa till att ta bort illamåendet. Annars vet jag inte, min son har tack och lov blivit dålig så sällan att jag inte riktigt kunnat se något samband...

Emma sa...

Jag blev ofta åksjuk som liten (och även lite som vuxen), men det som fungerade för mig var att äta en hel banan precis innan jag satte mig i bilen. Att äta banan efter att jag blivit åksjuk gick däremot inte, då mådde jag ännu mer illa bara av lukten.

Anonym sa...

Blunda kan kan hjälpa, men blir snabbt tråkigt.

Sara: sa...

Åh tack snälla för både inlägget och alla kommentarer! <3 nedkräkta föräldrar UNITE!

Tantaugusta sa...

Kräkpåsar från apoteket! Förhindrar inte åksjukan men gör att man inte får kräk i hela bilen. Kan vara en av mänsklighetens bättre uppfinningar faktiskt. Har funkat från ca 4 års ålder här hos oss.

Susanne sa...

För vår åksjuke har det hjälpt om han inte är så hungrig innan vi åker. Vi har världens bästa kräkpåsar (https://www.gulakatten.se/mer/pasar/krakpase-sic-sac-50/), finns även på apoteket men sjukt mycket dyrare. Just nu vääääldigt bra pris här ser jag nämligen. Vi använder dem även som skräppåsar och till och med akut kissning i dem (även på flygplan :)).
Vet hur det känns att ha en känsla av tickande bomb i bilen...

Lotta K sa...

För egen del hjälper det om jag äter innan. Är jag det minsta hungrig mår jag illa direkt på krokiga vägar. Riktig mat!

Min svägerska som är mycket åksjuk lät alltid det mest åksjuka barnet sitta fram i bilen. I bilstol först förstås och när de blev stora nog satt de i det vanliga sätet. Det hjälpte mycket. Själv bet hon ihop i baksätet. Hon äter också apelsin, men det begriper jag inte... Fast jag vet att andra gör det också. Men det känns så surt? tycker jag.

ingis sa...

För egen del har hörlurar väldigt ofta hjälpt. Bok eller musik spelar ingen roll men det ska ha något med balansnerven i örat att göra, den blir distraherad bla bla. Vet inte om just det stämmer men det funkar alltsom oftast på mig som sagt.

Alexandra sa...

Tack för tipsen! Mina barn mår faktiskt bra i bilen, det är värre för mig själv på tåget ;) Kanske ska testa dina tips. Fast det blir ju svårt att sova hela vägen... ;)