onsdag, juli 20

Ack och ve, alla dessa rovor

Här är en lista över kroppsdelar (nerifrån och upp) jag har fruktansvärd träningsvärk i efter att ha slipat golv:

- Baksida lår
- Rumpa
- Rygg
- Höger arm
- Nacke

Ikväll har jag skurat det nyslipade golvet med linoljesåpa. Alltså verkligen, skurat, gnuggat in såpavattnet i trät med skurborste medelst all min kraft, var genomsvettig efteråt. Det sägs (jag har googlat) att man behöver skura det på samma sätt jätteofta (en gång i veckan helst) under det första året för att arbeta in såpan ordentligt i golvet, innan det levlat upp och blivit ett bra såpaskurat golv och tål att man bara skurar in ny såpa ordentligt som fan någon gång då och då. HAHA! Jag kommer antingen bli hulken under året som kommer på grund av skurande, eller kommer jag fuska med golvet. Vi får väl se.

Varje gång jag skurar något faller jag i alla fall tillbaka i huvudet i en fantasi jag hade när jag var liten: Den att jag är ett fattighjon, kanske Kulla-Gulla. Jag brukade önska mig ett vattenok, för att kunna leva mig in mer i den här fantasin, men det fick jag aldrig något, tyvärr, så nu håller jag (uppenbarligen) till godo med en skurborste.

Fantiserade (OBS! händer inte så ofta längre) också ofta om att:

- hässja hö
- gallra rovor
- behöva livnära mig på bär och rötter jag hittat i skogen
- göra "ost" av att pressa hallon i en näsduk
- dricka vatten ur ett litet plåtkärl från en porlande bäck
- ha förkläde

Jaja.

Det om detta.

Nu har jag inte tid att tänka på golv mer, för nu ska jag och Gustav se fyra avsnitt av "Stranger things" på rad. Det är så många vi har kvar. Fick slita oss från skärmen klockan 02.00 efter att ha sett de fyra första i natt, och nu tänker jag: repris på det beteendet, tack så mycket, hej.

8 kommentarer:

AnnaA sa...

Ni borde sträckkolla Outlander också. Tips i värsta välmening!!

Johanna sa...

Haha, detta Kullagulla-ok! Jag drömde även om Lilla huset på prärien-hätta.

Emma Wass sa...

Och en sån där prärievagn!

Emma Wass sa...

Och en sån där prärievagn!

Emma Wass sa...

Och en sån där prärievagn!

frida sa...

shit jag vad lekte förritiden och fattig när jag var liten. och sydde upp bruna kjolar och förkläden till barbiesarna ...

Anonym sa...

Och Anne på Grönkulla....och Unga kvinnor *sitter med drömmande blick*

Lisa sa...

Å, heja slipet!!! En taskig påminnelse av tråkig natur dock: de där golven suger skit som svampar och det är väl därför de ska fettas in så mycket i början. Jag slarvade med det på landet (jag var 14, man kan säga att de som tyckte att det var mitt ansvar slarvade) och det otroligt vackra golvet är nu gyllene och underbart – och fläckigt. Kort sagt: var snabb när ni spiller!